Žijeme v kraji, kde plátno a pláteníci nepoznali hranic. Společná řeč a profese je sblížila natolik, že pomezí hranic probíhající na Lužické Nise, v kopcích Jizerských hor a Krkonoš jim nijak nebránila mít i společné spousty dalších věcí. A to už od raného středověku do poloviny minulého století, kdy důsledky druhé světové války vedly k naprosté devastaci stávajícího, stovky let neměnného pořádku. Skončila vláda Pruska a Saska na pomezí Jizerských a krkonošských hor. Vznik Německé demokratické republiky a nové hranice na Nise daly vzniknout novým státním útvarům.
Plátno. Toho tu moc nezůstalo, až na to znovuobjevené, které je obrovským zážitkem v současnosti. Plátno jako základ uměleckého díla. Plátna obrovské, nezměrné hodnoty. Tři plátna, která se stala součástí místních dějin: Dvě postní žitavská plátna, dnes už městem Žitavou v Německu vystavená a liberecká, secesní opona od Gustava Klimta, dosud cudně skrytá v libereckém divadle. Jevištní opona svými grandiózními rozměry srovnatelná s žitavskými postními plátny, cenou i hodnotou převyšující daleko široko, vše co na plátnech bylo kdy v tomto regionu namalováno. Ano, plátna nedozírné hodnoty a my je v podstatě, v tomto štůsku pro turistu, ale i pro místní, neumíme prodat.
Vídeňské muzeum Gustava Klimta by dalo nevím co za to, vlastnit libereckou oponu. Vyzvěme je ke spolupráci na její propagaci, ať jejich návštěvníci mají k dispozici propagační materiály k návštěvě opony v Liberci a gotických maleb na plátně v Žitavě. Nechme natočit propagační klipy za pomoci financí Bruselu o příhraničních zázracích, které do oblasti na Nise mohou přivést davy turistů - milovníků umění. Naprosto unikátní umělecké skvosty mohou zvýšit návštěvnost libereckého divadla, jehož prázdná sedadla hrozí uzavřením jednotlivých scén. Spuštěná Klimtova opona před zahájením samotného představení by jistě byl nezapomenutelný zážitek.
„Balíček plátna“ – štůsek na rameni pláteníka se stal symbolem textilního průmyslu u nás. I my v Liberci a v jeho nejbližším okolí máme plátna zhodnocena malbou skutečných umělců svého oboru.
Zkomírající návštěvnost regionu ve spojení s novými atrakcemi města, městským podzemím, muzeem Šoa, IQ parkem, muzeem tramvají a sportovním areálem v Jeřmanicích by mohla radikálně změnit současný stav. Balíček takových atraktivit je nepřehlédnutelný.
Zviditelnění liberecké Klimtovy opony a žitavských postních pláten by se mělo dostat do turistických průvodců střední Evropy a každého milovníka kultury v Čechách.
Žádné komentáře:
Okomentovat