pátek 3. května 2013

Vůně benzínu




Ojetiny, nová auta, auta a zase auta, mobily, televizory, drogy, léky na cokoli, obezita…
Aut po válce bylo jak šafránu a provoz na silnicích první třídy byl srovnatelný s provozem na dnešních lesních cestách... Ale i tehdy srdce každého chlapa plálo mocným ohněm motoristy o to víc, i když aut nebylo.  I proto generace našich otců milovala motory ve všech modifikacích – na lodích, v letadlech a nejvíc v motorkách .
Na silnicích bez dělících čar ohraničených kamennými patníky byla vidět motokola z počátku 20. století, kola příšlapná, motorky se sajdkou, skútry, a co já vím, jaká ještě jiná existovala. Záleželo hlavně na velikosti kol, obsahu motoru, místu výroby, značce na bříšku benzínové nádrže.
Tak, jako u aut té doby, mě fascinovaly ukazatele změny směru. Byly vysouvací, v rámečku, svítící fajfky náhle vytrčené z  okénka a zase se vracející zpět k tělu karoserie. Trubky s gumovým zásobníkem zvuku, který po zmáčknutí vydal zvuk týraného zvířete a klika, nezbytné vybavení aut všech značek minulého století. První zlomená ruka mého tatínka ve čtrnácti letech byla zaviněna právě klikou při „natáčení“ dědečkova T-Forda v černém odění. Auto našeho souseda – „amerika“, mělo dřevěnou konstrukci a dřevěné obložení, ne nepodobné trámům podstávkových domů našeho příhraničí.
Ano, to byla auta mého mládí. Obrázky křižníků, korábů  amerických silnic a dálnic, aut ruských potentátů a černých krabic, londýnských taxíků. Svět evropských značek ještě bez japonské a korejské konkurence. Svět domácích tatřiček a škodovek, značek motocyklů „JAWA“ a ČZ, kejvaček včetně těch plochodrážních. Svět automobilových silničních závodů, ale především motorek, kdy jsme všichni milovali Frantu Šťastného, Gustava Havla, Bartoše i Čemuse a další. Svět vonící benzínem s takovou diváckou účastí, která se dá srovnat pouze s  velkými světovými závody.
Dnes u každé venkovské rekreační chalupy stojí garáž, dřív tak maximálně kozí chlívek, protože garáž by stála mnohonásobně víc. Šetřilo se, zapisovalo se do seznamů (pořadníků) čekatelů na něco, co Mototechna doveze, co domácí produkce vyrobí. A to vše bylo o letech ne tento rok, možná napřesrok...
Dočkali jsme se a ve zdraví. Aut je dost. Je až k nevíře, že se ještě vejdeme na přeplněné ulice. To by ti naši tátové koukali, jak z okrajů cest zmizely kamenné patníky a přibyly krásné stopařky. Jen vůně benzínu zůstala stejná.

Žádné komentáře: