neděle 27. ledna 2019

Sbírání II




Jsme všelijací a každý odněkud. Od malička něco sbírám, a přesto nemám patent na rozum. Trumfl mě můj syn Jakub, ještě když chodil do školky. Našel jsem mu doma v kapse trenýrek spoustu cigaretových špačků. Na dotaz, co tam dělají, odpověděl, že je sbírají na vycházkách v parku všichni. Většinou pod lavičkami, kde odpočívají.

Ano, sbírají všichni. Já začal o něco později. Nevracel jsem půjčené knížky ze školní knihovny, od kamarádů, ze školy, ty, které jsem zcizil kdekoli. Dnes je mi 72 a hluboce se za nevrácené knížky stydím. Sbírám mohutně i dnes, ale půjčené vracím. Dřív jsem získával věci na inzerát, dnes a doufám, že i zítra, po blešácích a burzách. Je to krásný pocit, získat něco do sbírky, je to tak krásně maloměšťácké…

Hanka Zrzavá mě kdysi na schůzi označila za hanebného pokrytce, protože mám v kleci kanára, a přitom dělám společenskou revoluci, kterou ostatní dlouho poté označili za období obnovení starých pořádků, normalizaci. Kdeže ve ztracenu jsou dnes názory, že něco sbírat škodí a je nespolečenské, žere čas a peníze. Opak je pravdou. Zabírá to jen trochu místa ve třípokojovém bytě. Chce to vyhodit nábytek a mít místo na regály a krabice s úložným prostorem. Já například nemusím nikde, kde bydlím už léta malovat. Obrazy jsou na centimetr od sebe vzdáleny, tudíž na nic dalšího zde není místo a tím diskuse o tom, zda malovat končí.

 Sbírání, sladké sbírání. Často se k tématu vracím a je nás o mnoho víc, než si myslíte. Ti horší jsou už jen fetišisté, co sbírají použité prádlo a ti, co sbírají fotky neoblečených děvčátek a malých chlapců, ale to už je o medicínské diagnóze. To nejsou sběratelé, ale pacienti.

I tak se setkáte s lidmi, kteří sbírání povýšili na formu obživy. To také nejsou sběratelé. A pak tu jsme my, co sbíráme a občas i něco prodáme. Nyní shromažďuji a hledám v bytě místo na mušle, dřevěné krabičky a na zarámovanou grafiku místečko na zdi.

Nedám si na své poklady sáhnout. Mušle, to je panečku paráda! Přímořské státy už nedovolují jejich volné vyvážení a vědí asi proč. Já bych se těch mých taky jen tak nevzdal. A dřevěné krabičky? Ty v sobě mají kouzlo voňavého dřeva a šelaku, kterým jsou zpravidla natřeny. Malé, velké, na cigarety, na šperky… Divili byste se, jak tohle staré dřevo a mušle jdou parádně dohromady. Dům máme starý, místa ubývá, síla sbírat ne.  A jsou nás celé zástupy. Dokud tu budeme, bude vše, tak jak má být . Vše na svém místě. Sběratel, jeho koně ve stáji, ostatní s otevřenými ústy s němou otázkou: Je tohle vůbec možné? Kam to uloží?

Žádné komentáře: