středa 3. dubna 2013

Konec koberců v Čechách




Jen málo hotových výrobků z libereckého kraje doznalo tak strastiplný sešup z bedny vítězů k těm dolů, co  jako poslední zametají halu. V té velké industriální knize rozvoje Rakouska-Uherska mají Vratislavice u Liberce a majitel továrny na koberce, tolik místa, jako třeba pan baron Škoda z Plzně. Stačilo 150 let a v Andalusii a v Gruzii si věší na zeď místo fantastických koberců od nás opět větší rohožky z Číny a barvotiskové plakáty z velké ceny Monte Carla.
Časy se mění, princezny se vdávají za fotbalisty, místo vlněných ručně vázaných koberců se jim hrnou linolea od zdi ke zdi. Víte, nevíte? Koberec patří i mezi věci, nezbytné pro muslima, když si krátí čas modlitbami a aby si neotřískal kolena, klečí na koberečku v pohodlíčku a klátí se k východu.
Jsou jistě i zajímavější příběhy s koberci od samého Ginzkeye, mající své kouzlo. Stalo se, že císař pán spatřil svůj portrét na koberci, po kterém budou šlapat neotesanci v botách od oleje. Císaře pána to rozhořčilo, a dovedlo k závěru, že pan podnikatel by spíše, než šlechtický titul měl dostat na zadek. Jak řekl, tak učinil a milostivě odpustil Ginzkeyovi tělesnou část trestu.
Já osobně viděl mnoho gobelínů na zdech paláců a zámků, neboť gobelín už svou tloušťkou není vhodný ke šlapání, ale co si někteří spoluobčané pověsí na stěnu jako jejich náhradu– to svět neviděl. Kovral žluto modrý, v záři zářivek třpytivý až nablýskaný. „Vybroušená“ jakost umělé příze na lakované mřížce vhodná do čekárny na nádraží zdobí hlavní stěnu zbohatlíkova bungalovu a naproti visí něco, co má ke gobelínu o milimetr blíže – originál turecký přehoz na postele v rudém, sametovém gardu. Minarety a chrám sv. Sofie vedle českého nezničitelného kovralu.
Bytex Vratislavice. To byla říše pohádek, ale i těžké práce. Pracovaly zde celé generace rodin. Umělci si pokládali za čest pracovat pro Ginzkeye. Wiener Werkstaette pravá secese, funkcionalismus. Jestli jsme něco  někdy vskutku uměli, tak to byl vratislavický koberec. A nebylo to jen tradicí. Lidé si téhle těžké  práce vážili a nechtěli ji ztratit ani po roce 1989. Ale paradoxně vstup do Evropy znamenal konec jedné tradiční výroby.
Dnes je koberců v Čechách dost, ale ne těch slavných vratislavických. Na ty si budeme muset počkat. Jejich doba přijde tak, jako doba blanických rytířů, poctivých šenkýřů, pekařů a nezištných politiků a státníků.

Žádné komentáře: