středa 27. června 2012

Smyslná letní noc



            Mít stan a o padesát let méně… Cože bych dělal? To vím naprosto jistě. Popadl bych ho a spěchal ven do noci.
            Je právě půlnoc. Okno pokoje mám otevřené dokořán. Zhasnul jsem, sedl si a zatajil dech. Jsem ve vesmíru sám. Ze všech světových stran, včetně té páté nahoře,  na mě padá tma. Připadám si lapen, chycen, uvězněn jako ta rosnička v sudu. Čekám, až se tma promění v den a někdo mi podá pomocnou ruku. Hloupost, to bych se načekal.
            Čekám, zda se mi vrátí vzpomínka horká jako dnešní letní den, sen jedné horké noci před tisíci světelnými léty plný křiku divokých ptáků, letmých polibků a doteků krásných hladkých mladých těl. Čekám, zda znovu uslyším tu hlučnou mořskou bouři, řvoucí vlny běsnící slané vody, kdy nám šlo o život a kdy dotyk dívčích dlaní, pohlazení a sten našich rtů dokázaly zastavit čas a vrátit naše těla posečené louce a ranní rose…
            Nic takového nepřichází dvakrát. Je půlnoc. Černá, horká noc voní a vábí včely z úlů ven, na hrnek horké kávy. Včely jsou vůči takovým svodům imunní, to já si jen tak fantazíruji. V okně pode mnou si vaří kávu starší pár sousedů. Také nemohou spát, ale na rozdíl ode mne stojí na zemi.
            Být o hodně mladší, právě téhle horké noci sundávám své dívce z ramen saténová ramínka podprsenky a líbám její třesoucí se záda. Líbám ji po celém těle a tisknu se k ní, jak nikdy. Je dusno, potíme se, je nám i zima, třeseme se a držíme se pevně jeden druhého.
            Kolem nás, přivábeni lidským potem, krouží hladoví komáři, v dálce pomrkávají okna našich příštích sousedů. Propadáme se do mokré trávy, která studí a zebe. Nevnímáme z toho  nic, jsme jako v transu. Z polí a luk se zvedá mlha a halí nás do mokrých šatů milenců.
            Dnes, o padesát let později, na vzdáleném kopci svítí televizní věž Ještědu. Nevnímám čas. Vše se dnes tak krásně prolíná. Co jsem dělal tehdy, co dělám teď, když jsem zůstal sám. Co bylo dole je nahoře, slunce už nehřeje, rosa studí, srdce bolí, tlak stoupne, kotník oteče…
            Stojím v otevřeném okně a jsem zároveň tam, v té mokré trávě, ne sám, ale s ní. Už si nevzpomínám, jak vypadala. Byla to dívka s dlouhými vlasy, byl to jen krásný sen? Viděl jsem to v kině? Kdo ví… Je tomu tolik let, jsem na rozpacích. Neopájím se tu sladkou lží, pohádkou, cukrátkem před spaním? Opravdu nevím.
            Noc stále ještě dýchá poletujícími pavučinami a voní nočním křikem ptáků, tichým, milosrdným větrem, šepotem listů a rybníkem u Šarešů, kde občas z vody vyskočí kapr a plácne sebou zpět o hladinu. To je má noc mileneckých hlasů, opojné vůně a věčného strachu z rozbitého hrnku ze vzácného porcelánu, stojícího na poličce hned vedle malovaného džbánku od babičky.
            Tmavá noc se pomalu trhá v šedé, bledě modré cáry zmuchlaného papíru. Kouř horké kávy od sousedů se někam vytratil. Opojný svět tmavé noci odchází s jitrem, aby se probudil nový den.
            To byla čarovná noc, z níž se rodí první letní den. Noc letního slunovratu z 20. na 21. červen letošního roku 2012.

Žádné komentáře: