sobota 17. května 2014

Umět tak krást

Zloději nám kradou slepice, prádlo ze šňůry.... Kradou nám čas. To, co by moje matka brala jako krádež, jsem v praxi zažil jen co malé dítě. Ty opravdové zlodějiny teprve měly přijít.
„Co by nám asi vzali?“, slyším, jak říká máti a sundává ze šňůry tátovy kalhoty a moje košile. „Tyhle hadry?“, vrací kolíčky na šňůru a suché prádlo hozené přes rameno pospíchá domů. Nezamyká. Tehdy se u nás na vesnici nezamykalo. Ani v podnájmu u Fořtů a ani oni nezamykali. Víc, než jiní jsme měli doma knihy, ale ty se nekradly nikdy. „Motorku ti taky nikdo neukradne“, povzdechla si tehdy často máti. Já se taky divil. Nám klukům by se hodil řetěz, baterka, možná řídítka. Máma chtěla dát motorku pryč, táta ani za nic. Mě to bylo šuma-fuk. Já sedal v „sajdkáře“ připevněné na boku „Jawy“ a nechtěl jsem. Jezdilo se každou neděli a mně to křížilo plány být s klukama a kout plány, co bunkrama, kterých se zbavila naše armáda a tudíž patřily nám. A my jeli zase do Sobotky, na Kost a na oběd do Turnova.
Táta měl takové velké rukavice až pod lokty a vypadal v nich jako čaroděj, nevím, zda patřily do výbavy motocyklisty. Spíš je za války používali němečtí vojenští kurýři, taky na motorkách. Já se krčil v sajdce až u dna, takže jsem viděl, než bok lodičky, jak se správně sajdce mělo říkat. Táta jen křičel, abych se díval na ten krásný svět kolem. Někdy nosil na očích i svářecí brýle, ale s těmi ani on, osvícený člověk, nic neviděl. A tak si přinesl odkudsi soustružnické brýle, kterými je vidět daleko, ale zase jenom rovně, kupředu.
To dělají ty dnešní televizní seriály. Tam se hřeší o sto péro, krade, chodí za manželkami druhých, udávají se kamarádi a objevuje se všechno. A to vše pár let potom, co jsme doma nezamykali přesto, že jsme měli i černobílou televizi. A tu zatracenou motorku. Zapomněl bych na oblíbené králíky. Ty měl na vesnici komunista i propuštěný třídní nepřítel přesto, že králíkárna stála u plotu a případný opilec, je měl stále na očích.

Jablečné záviny rozdělily národ na diváky konzumenty a na ty, co koukají, a mají zlost, že jsou vůči seriálům imunní. Inteligence nás postupně opouští. Nikde se moc o tom nemluví, neboť se za to nahoře stydí. Taková statistika je neúprosná. Lidí bez plánů a fantazie, co si pouští TV od rána to mají u mě blbý...S nimi bych si na písku nehrál. Dneska na písku, zítra ....

Žádné komentáře: