středa 27. června 2018

Knížky – o překvapení není nouze


Ženil jsem se v Londýně v roce 1969. Nic moc, slečna nevěsta o dva roky mladší, já měl čerstvě po dvouleté prezenční službě v Československé armádě. Vánoční Londýn - město beze sněhu, parky zelené, ulice osvětlené girlandami vánočního světa. Město krásné, jiné než můj zachmuřený Liberec, kdesi ztracený daleko na kontinentě.

Miliony stejných domků, stereotyp okrajové části hlavního města převeliké Británie mi připomněl české paneláky, jejich strohé vybavení, obývací pokoje s dominantním středobodem - montovanou stěnou, kde podstatná část byla věnována poličkám na knihy.

Anglická okna bez žaluzií mě pustila do bytů menších i větších, bohatších i chudších, odkud Britové ráno odcházejí do zaměstnání a kam se vrací, aby si doma pustili televizi, začetli se do pěkné knihy z domácí knihovny… Ne, to není pravda. Fabuluji a mám v očích svůj domov. V těch útulných anglických cimrách, pokojích plných broušených lustrů, drahých vlněných koberců a drahé elektrotechniky, dočista scházely regály na knížky.  Prostě je nebylo kam dávat, neboť tu nebylo knížek.  Snad, možná pár paperbacků, pár vysokoškolských studijních textů, sem tam průvodce z cesty po kontinentu.

Očividně mi tu knížky scházely. Buď jsem chodil místy, kde se příliš nečetlo, nebo kde lidé holdovali sportu, divadlu, či jiným koníčkům. Přišlo mi to podivné a musel jsem si vzpomenout jiné mé návštěvy, a to v někdejším Sovětském svazu. Z nedostatku jiných zábav hodně četli. Jejich vztah ke knížkám byl dán i dlouhou zimou, četbou v dopravních prostředcích, ve frontách na cokoli. Byli mi bližší a sympatičtější. Jejich domovy mi připomínaly můj a mé problémy.

A tak jsem si mapoval své sousedy podle toho, co si pořizují do bytů. Zda to jsou ptáci v kleci, akvária plná rybiček, stěny plné obrazů či zarámované grafiky, nebo knížky. Dlouho, dlouho, jsem si podle tohoto vzorce odvozoval absenci knihy a vycházelo mi, že Angláni, potažmo Britové, jsou brutální barbaři konzumující jen fotbal, koňské dostihy a házecí šipky. Byl jsem mladý a posedlý nic na této skutečnosti neměnit. Ale znáte to, nic netrvá věčně.

V Číně nejedí psy ani vlaštovčí hnízda, natož žraločí ploutve. Máme i jiné chuti i starosti.  Svět je jen jeden a mě i vás obslouží stejným sortimentem v Londýně, v polské Sieňavce, tak jako u nás doma v Liberci.  A s knížkami to nebude jiné. Čtou i ti, co dříve nečetli…


Žádné komentáře: