středa 27. června 2018

Vnitřním orgánům




Píši Vám, drahým ledvinám, játrům, slepému střevu. Píši Vám, srdci, oběma plicním lalokům, slinivce, střevům, jícnu i žaludku. Píši všem žilám, tepnám, chrupavkám. Kostem, krvi, svěračům, jazyku, očím, přepážkám, všemu, co pod kůží nosím, všemu, co v puse mám, na hlavě vlasům, nehtům na rukou, řasám na očích. Všemu, co mám, všemu, co ze mne dělá člověka.

                Píši, jako bych psal ministerstvu vnitra, jako bych se obracel na rakouského ministra Bacha a chtěl jsem po něm pardonovat vraha. Jako bych se s nimi dostal do pře, kdo komu lépe slouží, donáší, chodí žalovat. Ach, mé drahé vnitřní orgány i periferní, neméně důležité organismy… Píši Vám, parazité, plísně, kvasinky, špíno za nehty. Všem hnidám, lupům, pupínkům, puchýřům a otlačeninám.

Píši Vám, všemu, co se na mě hýbe, roste a bují. Prosím, rosťte pomalu. Můžete-li přestat a ztratit se, pak konejte a nedejte se zdržovat. Padejte a vracet se už nemusíte. Píši Vám všem, co nasloucháte, a kterým říkáme, že je ještě dobře, že může být i hůř. A proto píši Vám, Vám všem a obracím se na vás s prosbou.  Dejte na mě a preventivně držme pospolu, tak aby sešlost sešla a domluvila se, že nebude kvaltovat a svalovat vinu jeden na druhého.

Píši Vám, že určitě nemáte kam spěchat. Není nic, co tu už nebylo. Ač nemám patent na rozum a nemám se čím chlubit, přeji si jen dobrého doktora, který pozná, co nám je, umí léčit a nebolí to. Pak teprve si řeknu, co bych Vám psal? Kdo by psaní rád nedostával? Každý se rád pochlubí, kdože to píše. Pak tedy ano, píši Vám, zdravým i nemocným. Vám všem, co umíte číst a psát. Škoda, že neumíte mluvit. Jste na tom jako můj oblíbený pes Vilíček z útulku, vděčný za každé pohlazení, kost, kterou si zahrabává.

Miluje najíst se a spát. Snít sen o tom kudy kam, nenamočit si kožíšek. Hodné nekouše. Píši všem, co umí číst na semaforu pohádku O Červené Karkulce, o zeleném fráčku vodníka a žluté kamizole pana mlynáře, Všem orgánům, aby byly v plné síle až začne padat kamení a pečení holubi. Pokaždé je lepší holub na střeše, než maso staré krávy v hovězí polévce. Orgánům přeji pevné uchycení v dobře oblečené schránce našeho těla.

Egon Wiener

Žádné komentáře: