středa 30. prosince 2015

Poděkování císařovně – Marii Terezii

V první polovině 18. století byly stavěny ve větším rozsahu první, takzvané císařské silnice - hodně široké, pevné a silné cesty a to nejen pro dálkovou přepravu zboží a osob, ale i ze strategických důvodů. Dá se říci, že z obdobných důvodů stavěl své autostrády a dálnice i Adolf Hitler v Německu a Musolini v Itálii v první polovině 20. století.
Dát práci nezaměstnaným státní zakázkou bylo i vydláždění silnice z Liberce do Frýdlantu v Čechách za první republiky. Žel, státní zakázku dostala česká firma a ta preferovala při vyhledávání spolehlivých zaměstnanců Čechy před Němci. To nepřispělo k porozumění mezi sudetskými Čechy a sudetskými Němci. Obdobně si počínaly české stavební firmy při stavbách vojenských zakázek – bunkrů (řopíků) v našem nejbližším okolí.
Silnice, jejich průchodnost, kvalita, kudy a kam vedly, se stalo strategickou otázkou nejen kdysi, ale především v minulém století, v mezičase dvou světových konfliktů. S opravovanými silnicemi se i obnovovaly staré formanské hospody.
Byly to ony zájezdní hostince, hospody, které nám jsou podvědomé z dávné minulosti. Tam, kde stojí, se mohou pochlubit i hrůzostrašnými příběhy, legendami, často v rozporu se skutečným historickým příběhem. Zalesněná území našich Sudet, odlehlá místa křižovatek, cest končících na druhé straně státních hranic - tam všude se něco dělo, kradlo, pašovalo, vraždilo, spřádalo, jak vyzrát jeden na druhého. Co provést nepěkného Čechům, ti pak přemýšleli, jak přechytračit své sousedy Němce.
Nebyla to zrovna hezká doba. Henlein sliboval, a když neuspěl, terorizoval své sousedy. Sudetská župa už stála na moderních silnicích a dálnice z Berlína do Prahy přes Liberec už dostávala konkrétní podobu. Konec druhé světové války znamenal, že se moderní autostrády nedočkáme. Svět kolem nás zaznamenal jiné priority.
Fenoménem oprav od Turnova po Chrastavu se stala polská firma Budimex. Zanikaly ale cesty a cestičky. Jedna taková vedla z Machnína kolem školky a hradu Hamrštejna do Andělské hory. Byla využívána dělníky pracující v místní uhelně (uhelné) elektrárně. Ale i ta kdysi skončila. Veselo bylo na cestách většinou z soboty na neděli. To se utrácela výplata a pilo na zdraví všech přítomných, současných i budoucích generacích.
Pokud to provoz na ulicích dovoloval, a před nedávnými lety ano, stávaly se vozovky v noční dobu „pěveckými“ soutěžemi jak manželských párů, tak jednotlivců. Nebylo zpěváckých Superstar, ale mnozí zpěváci se dostali do vědomí svých střízlivých sousedů jako ti, nad kterými všichni svatí drží ochranou ruku, neboť ty opilé, jak zákon káže, nic na cestě domů z hospody prostředkem vozovky nepřejede.
Kdeže jsou patníky z opravdové žuly podél vozovky? Dnes je nahrazuje všudepřítomný plast. Stromořadí, hluboké, odvodňující příkopy, pumpy uprostřed měst nejlépe na náměstí, cestáři s odpovědností za daný, zcela konkrétní kilometr….
To by matka všech císařských silnic z Vídně do Prahy, Drážďan, Terstu, do Bavor, císařovna Marie Terezie nevěřícně hleděla na provoz, dálnice, křižovatky, nadjezdy, kruhové objezdy! Na benzínové pumpy, restaurace, parkoviště, služby pro motoristy. Na „hada“ – nekonečný pruh světel automobilů.
Nákladní doprava vytlačila z kolejí přepravu zboží do kamionů, a ty ničí i ty nejdokonalejší cesty. Buď sláva osvícené panovnici, která schválila velkorysé silniční plány 18. století, a dala tak základ moderní dopravě, kterou využíváme dodnes, aniž si to plně uvědomujeme.



Žádné komentáře: