čtvrtek 1. února 2018

V galerii jako malé děcko




Pokud chcete v Sudetech z jednoho města do jiného, nejbližšího v Německu, pak musíte do Saské Žitavy. Z Hrádku nad Nisou je to po rovině necelé 3 kilometry, ne víc, ne míň. V obou městech se mluvilo před válkou německy. V obou žila kupodivu i významná česká menšina. Obě se podílely  na kulturním i společenském životě, po skončení války i na novém uspořádání poměrů na radnici i mimo ní.

Nezažil jsem kompetenční spory, spory o připojení, slučování, spojení či rozdělení. Vím, že v Liberci nebylo jednoduché oddělit muzeum od galerie. K čemuž počátkem 50. let ku prospěchu věci došlo. Dnes už, kdy desetiletí dostávám z galerie pozvánky na vernisáže, si to uvědomuji ještě víc. Přesto, na jedinečné výstavě jednoho malíře jsem byl mimo libereckou galerii.

Větší část školních prázdnin jsem trávil mimo Liberec v Hrádku nad Nisou. Babička pracovala v nedaleké továrně, tehdy SVA, kde se vyráběly součásti automobilových motorů. Pro její obědy jsem chodil do závodní jídelny a tam jsem byl poprvé osloven kouzlem obrazů. Byla jich plná stěna kolem jídelních stolů.

Nevím, jak vás, ale mě v deseti letech oslovovaly okolní věci na výsost bytostně, věcně, doopravdy a navždy. Chodil jsem od obrázku k obrázku s bandaskou plnou horkého jídla a nepřestával si je prohlížet. Dnes už nevím jak, ale bezpečně vím, že se mi v té chvíli formoval pohled na svět, na mou budoucnost.

Byl jsem v té závodní jídelně ještě mnohokrát a pokaždé jsem si dal pochůzku podél rozvěšených obrazů. A byl to malý obřad. Mohu-li jej dnes, po tolika letech s něčím srovnat, tak je to kostel, tehdy přes den otevřený a přístupný komukoli. Kostel plný obrazů, soch, lidového umění… Atmosféra závodky v továrně, kam jsem chodil babičce pro obědy, byla pro mne tím pověstným nakopnutím.

Později, tak o pět šest let, jsem objevil libereckou galerii, na obrazy nejbohatší v Sudetech. Pokud jsem ji kdy srovnával s jinými v pohraničí, pak už tu byla jen ta litoměřická a zámecká sychrovská obrazárna. Liberecké jsem zůstal věrný šedesát let. Tolik let dostávám nádherné pozvánky na vernisáže, které jsem s přestávkami pravidelně a rád navštěvoval. Vysoká úroveň, obsahová náplň, slovní doprovod, mimořádně krásné prostředí to je profesionální úroveň liberecké galerie.  

Duch umění je tu vždy, a je na nás, dáme-li se oslovit. Oslovil kdysi mne, doufám, že nejsem sám, kdo si dal říci. Ale mé procitnutí nepatřilo profesionální instituci. Každý z nás může být uhranut na výstavě kdekoli. V závodní nebo školní jídelně, na školní chodbě…

Žádné komentáře: