středa 20. února 2013

Pionýrský dům




Dům dětí a mládeže, Okresní pionýrský dům, jak chcete. Dnes Větrník, z dávnější historie snad ještě lépe, služby poskytující dům v rámci léčby pacientů. Pro nás provždy to bude asi přeci jen – Pionýrský dům.
Koncem padesátých let jsem tam spěchával i dvakrát týdně. Ze školy na Husovce to bylo, co bys kamenem dohodil. Co mě na tom úžasným baráku ale štvalo, bylo přezouvání a šatna hned za hlavními dveřmi vlevo. Boty dolů a do přezůvek, do bačkor. Což bylo pod úroveň každého, kdo tam chodil. Chodil jsem tam i proto, jak to tam bez bačkor, jen v ponožkách, báječně klouzalo, ale kroužek filatelistů byl přece jenom tím větším lákadlem.
Třípatrové schodiště se blýskalo jako ledová plocha zimních stadionů, úžasná mezipatra a přízemí – na jeden odraz v předklonu, nebo v záklonu od dveří až po tělocvičnu... Vedle se dávali dohromady první zpěváčci dětského souboru Severáček a manželé Uherkovi mě tak poprvé vzali na vědomí. Několikrát jsem ,,uklouzl“ doslova mezi ně a dveře a pamatuji si, jak mě ten jejich sbormistr přidržel za košili a řekl: ,,Tebe si, hochu, musím zapamatovat, moc pěkně ti to klouže. Uvidíme jak budeš zpívat“. Zmohl jsem se na to, že nejsem od nich, že jsem filatelista.
Když jsme v sedmdesátých letech společně řešili, jak odpovědět anonymnímu pisateli, který se OV KSČ dotazoval na to, co brání Severáčku nosit pionýrské šátky, shodli jsme se na tom, že ten kluk, co do něj vrážel na kluzkých chodbách ,,Pinďáku“ to neměl nikdy lehký. A já si přisadil, že Severáček na tom nebude líp ani za 40 let. Sbormistr mi nevěřil, že úspěch se doma v Čechách se neodpouští…
Severáček nakonec,,ty“ šátky nosit nemusel. Zůstal u své modré uniformy. Věděli jsme, že tehdy nešlo o šátky, ale o vyřizování si osobních účtů. A znáte to. Rozhodovalo se tak, jako v Čechách pokaždé. Koza se nažrala a louka, louka zůstala nepošlapána.
Dnes, když už jsem léta v důchodu, mohu se tomu leda smát, ale tenkrát… Když jsme se klouzali po naleštěné podlaze v pionýrském domě, tak nás přeci jen strachem brněly prsty u nohou. Byl to takový preventivní strach, co se všechno může stát.
Bylo nebylo, milé děti, drazí dospělí… Pionýrský dům bude dál připravovat programy pro děti a doufejme, že si nikdo z nich na hladkém schodišti hlavu nesrazí. A také, že už nikdo nebude muset řešit problém, jak se obhájit před anonymy.

Žádné komentáře: