pondělí 18. března 2013

Černou Louží - Polesím




Patřím k těm, co ještě dlouhá léta po válce spěchali do Prahy černými hvozdy cest, ne nepodobným těm, o kterých píší historičtí spisovatelé. Cesta hlubokými úbočími, které se vzápětí mění na strmá stoupání, aby opět na dlouhých rovinách potrápila toho kdo spěchá. Ano, to byly první kilometry cesty těch, kteří se rozhodli jet do Prahy přes Černou Louži, Polesí, Jablonné v Podještědí a Boleslav do Prahy. Jet přes Černou Louži, znamenalo zavrhnout cestu do Prahy přes Grabštejn a Bílý Kostel do Liberce, český Semering - Záskalí, Hodkovice nad Mohelkou a dál Sychrovem a Turnovem do Prahy.
Obě cesty hned při nástupu znamenaly lesní serpentiny, a tak trochu něco víc strachu, co se stane, když budu mít poruchu. Ono tehdy to vypadalo na silnicích trochu jinak, než dnes z Hrádku do Liberce. Těch zhruba třicet kilometrů se vaše auto nepotkalo s žádným jiným. A pamatuji, že při sjíždění od Grabštejnu do Bílého Kostela, přesto, že i tenkrát zde byla značka ,,Pozor zvířata“, bylo tu zvířecích sebevrahů tolik, že je počítali na desítky.
I kvůli vojákům z nedaleké posádky Grabštejn, kterým to líp cválalo na koních prostředkem silnice, se jezdilo autem do Prahy raději přes Černou Louži – Polesí nejromantičtějším krajem našeho pohraničí…. Nedivím se Karolině Světlé, že své pašeráky posílala do Žitavy (do Saska) a pak po nich nechala střílet právě tady. Líp se jim tu umíralo a sacharin sládl na jazyku o něco víc. Slunce tu svítilo vysoko a byl tu božský klid.
Cesta to byla celkem oblíbená, i kvůli počtu hospod s kompletní obsluhou až po Údolí sv. Kryštofa. Cesta vedla dál podle hradu Lemberku kopírovala nejstarší místní zemskou stezku kolem Ojbína, pod hrad Karlfríd přes Žitavu do Saska a výš k moři. Kdo by jezdil přes Grabštejn a Záskalí, pod Sychrovem? Každý raději volil Kuřivody a Černou Louži – Polesí, a to ještě v druhém pololetí minulého století.
Všechno změnily obchvaty měst, rychlostní silnice, zpevněné vozovky, zázemí pro automobilisty, auta, co jim nevadily kopce, náledí, protože mají moderní pneumatiky a k dispozici i dobré hospody a jejich rozšířené služby, ubytovací možnosti, přilehlé chatičky. V dobách socialismu se Polesí proslavilo hospodou v Černé Louži při státní silnici, kde společenské organizace Národní fronty připravovaly konference, výroční schůze i oslavy MDŽ. Pracovalo se na nich i přes noc, jen s krátkým odpočinkem, a právě tohle sofistikované počínání ničilo romantický obraz Polesí.
Dnešní Polesí a Černá Louže jsou opět jen lesy a skály, skály, obnovené cesty, lesy a úžasní místní lidé. Není snadné najít soulad mezi všemi, stálými i přechodně pobývajícími, ale když to jde v přírodě v hustém lese, pak to jde i mezi lidmi. Z Polesí totiž kouká romantika a pohoda, jako sláma z bot a  lidé se sem vracejí. Jsou tu doma, což pro nás starší je slovo, které by se mělo psát s velkým písmenem na začátku slova.

Žádné komentáře: