středa 16. července 2014

Fotky, mé milé fotky…

Moc toho neumím a tehdy jsem málem záviděl. Měl jsem k tomu důvod. Viděl jsem na obrazovce mého počítače pár fotografií – hezčí jsem neviděl. Začalo to dávno. Na rozdíl ode mne můj táta techniku miloval a rozuměl si s ní. Já na počátku padesátých let minulého století jen těžko sestavil z jednoduché stavebnice dřevěných koleček Spaskou věž moskevského Kremlu. Otec fotil tím roztahovatelným foťákem s měchem a já mu nebyl ani schopen přetočit film. Tehdy si každý amatér  uměl film i vyvolat, zvětšit, ostřihnout a vložit do krabic.
Táta fotil těch pár zbylých příbuzných, co jsem měl, co nevyletěli v Osvětimi komínem. Fotky to byly dozajista dobré. Živil se soustružením kovů na pětce v chrastavském Totexu, později i jako mistr v kotelně. Mám jeho fotku, která byla i v novinách, s titulkem „Nejlepší z nás“ u soustruhu. Mou první fotku fotil, když jsem ležel nahý na dece zadečkem nahoru, později, jak se houpu na dřevěném koni. V té sadě je ještě moje fotka s nohama v bílých podkolenkách a vystrašeným pohledem upřeným do dáli. Šel jsem poprvé do školy a tušil, co mělo přijít.
První foťák mě dohonil v  páté třídě základní školy v Machníně. Ačkoli táta uměl všechno, jeho fotky byly prázdné a mlčely. Mám s tím problém. Vidět dítě, co si nehraje a nezlobí, je něco, co nemá být. I neživý je na dobré fotce živý, plný pohybu a mládí, směje se i pod zavřenými víčky. I větev ze stromu, co leží připravena k rozsekání na třísky se může třást strachy, jako děti, co za ostnatými dráty ukazují vytetována čísla na rukou a umírají hlady.
Na fotkách má vítr neposekanými klasy, čeřit vodu na rybníce, zahánět strach. V rušné ulici až někam dolů za kruhák, kde lidé sedí před domky a čekají na zázrak… Svět kolem je plný nádherných přírodních scenérií a lidí, co v ruce drží foťák. Vše a nic se přitom neděje, vše má svůj zákonitý řád.
Slyšel jsem, čím fotil slavný Sudek. Malířský stojan, ochablé ruce, nohy, co nesloužily, oči už velmi starého pána. Ale jeho fotky, bez toho, že na ně někdo sáhl jsou dokonalé,  svaté a jednoduché…
Fotky, mé drahé fotky! Jak umíte být krásné… Asi to nebude optikou čočky, ale optikou oka, srdce a zkroucených prstů. To se pak objeví fotka, co vás umí dostat do kolen.

Žádné komentáře: