neděle 6. července 2014

Prapodivné existence

Ještě dřív, než jsme se marně snažili vybudovat v téhle zemi socialismus a později kapitalismus, měla každá obec svého obecního blázna. Takového Pepka Vyskoče známého z Haškova Švejka. Tu pohlídal kozy, tu někoho vystrašil, když byl tam, kde neměl být. Figurka, která přispívala ke koloritu daného místa. Král v Praze měl svého Žita, s rolničkami na čepici metajícího kozelce po stolech i po podlaze. Vrchnost přála všelikerým bláznům zpotvořených údů, aby ves bavili a aby lidé ze vsi nikam neutíkali....
Doba se poněkud změnila, ale prapodivné existence jsou tu stále. Někteří se před světem ukrývali ve zvonicích, v kostelech, jiní v pastouškách, na statcích, v poustevnách, u lidí, kteří se jich nebáli a pomáhali jim. Zlé na ně byly děti a stát je zavíral do ústavů pro mentálně postižené. Ne všichni byli blázni, ne všichni se společnosti lidí chtěli pomstít za svá postižení. Svět je v moderních dějinách jiný, žel postižených, těch dřívějších Pepků Vyskočů, neubývá. Neběhají po návsích, nevystraší vás v lese na houbách, nekoulí na vás oči a nemávají na vás oběma rukama najednou.
Když odbočím, dnes, když na obrazovkách TV vidíme řadu známých politiků a vypneme zvuk, tak z druhdy ministra financí, vidíme upocenou figurku obdařenou mimikou velmi, velmi blízkou postiženým, žijících ve vsích na obecní útraty. Někdy zábavnou, někdy na výsost trapnou, podle toho.
Za „lido-demo“ zřízení, později i za socialismu stát zakázal cikánům kočovat, postiženým nabízet služby, kočovným cirkusům ukazovat bizarní zmrzačené a postižené. Nešlo to. Cikáni nepochopili, co od nich stát chce. Pochopili pouze jedno, že stát jim ukradl koně a maringotky, že byli žabaři, když kradli slepice a ze šňůr prádlo. Stát nepochodil a řešení problémů svěřil do rukou specializovaných ústavů.
Přesto původní uspořádání, kdy se obec starala o svého blázna, je pravděpodobně jediné správné řešení. Mé osobní setkání s jedním z nich bylo na konci 50. Let minulého století v centru Liberce. Dotyčný zametal a co smetl, to nakládal na vozík a stále se sebou vedl monolog. Když jsem jej míjel, hrozil mi koštětem. Ve své kategorii byl bezkonkurenční a oslovoval mě v němčině. Pak dlouho nic, až změnou režimu ze socialismu zpět do kapitalismu jsem opět v Liberci začal potkávat prapodivné existence. Sociálně vyčleněna byla jistá dáma v bílém kožichu, která si Liberec dozajista spletla se Špicberky a zemí Františka Josefa.... Její misionářské poselství byla směs němčiny a bůhví čeho.

 Poslední zářný případ odpoutání ducha od zchátralého těla jsem zažil před několika dny. Dívenka, která evidentně opustila střední školu před několika lety, a kterou jsem ještě nedávno pravidelně potkával, mne oslovila před „Billou“. Bylo právě výročí jedno sto let od zahájení 1. světové války. Domníval jsem se, že se dívám do tváře markytánky napoleonského zadního voje. Svraštělá babičkovská tvář, ještě nedávno školou povinné dívenky se na mne dívala a stále opakovala: „Na prezervativ." Všechny kolem jdoucí to šokovalo. Kdyby slečna žádala cokoli, dal bych jí to. Na chleba, na boty, na čaj... Na prezervativ jí nedal nikdo. Asi, že by nenašel uplatnění.

Žádné komentáře: