pátek 13. března 2015

Lázeňský válec aneb Pokrok nezastavíš

Na konci první poloviny minulého století jsme se u nás doma koupali jednou týdně. Pokrok v oblasti hygieny se ani na vesnici nedal zastavit a lázeňský válec bylo něco, co přineslo do našeho domova pokrok a teplou vodu. Žel, ještě to nebylo úplně ono, ale když se pod válcem zatopilo, asi metr a půl vysoký válec v červené barvě vydal teplé vody tolik, že stačila pro všechny, co pociťovali touhu umýt se. Já, ve věku prstů jedné ruky to nebyl. Mě zaujal lázeňský válec, jako svědek technické revoluce poloviny 20. století.
Pod kotlem se u nás topilo suchým dřevem a trvalo dost dlouho než se zhruba těch 100 litrů vody nad kotlíkem ohřálo. Bylo to vzrušující divadlo. Nebyla televize a tak mi k pozorování ohně pod kotlem hrálo rádio. Stačilo mi to, měl jsem bujnou představivost. Válec samotný vyluzoval patřičný hluk se sílící teplotou vody a má představivost, že jsem za volantem auta, v ponorce, či v letadle byla zcela autentická. Úplně stejná jako sny ostatních kluků mé generace, odkázaných na knížky a časopisy, filmy v kinech.
Čas našich klukovských snů o pokroku ve vědě i technice měl teprve na Liberecko přijít. Zatím to byl jen něco málo kilometrů vzdálený hluk „barabů“, co pracovali na tunelu v okolí Ještědu na cestě vlaků k České Lípě. V místních textilkách se tkalcovalo na litinových stavech z doby Rakouska-Uherska, na kolejích se proháněly parní lokomotivy, ale i aut bylo na ulicích jako šafránu. Z místního letiště den co den vzlétala malá letadla a z nich skákaly desítky parašutistů. Všichni jsme se těšili na prvomájovou tradiční přehlídku alegorických vozů, trošku připomínající dnešní karneval v Riu de Janeiru.

 Ach, to naše pošetilé mladí! Co vše stačilo, aby už dál vedla naše kroky jen fantazie a čekání na pokrok. Snili jsme, později o tichomořských ostrovech, cestách s Hanzelkou a Zikmundem, se Stanislavem Lemem o cestách k mrakům Magellanovým. I k tomu mě přivedl lázeňský válec, který přivedl pokrok i k nám domů. Pračka, později malá lednička, remoska, pro mě to byl koupelnový válec, kterému se dostalo názvu i lázeňský. Byl zdrojem nejen teplé vody, ale i technické revoluce, která měla přijít k nám domů o něco později. A byl to úžasný čas, čas čekání.

Žádné komentáře: