úterý 20. října 2015

Motorky a autíčka

Táta a dvě až čtyři kola. Pořád mi to nějak nejde k sobě. Nevím, co je na tom pravdy, ale slyšel jsem, že jako nejstarší ze čtyř bratrů, šel ke zkouškám k řízení motorových vozidel i za své dva mladší bratry. Řídil rád a dobře. Auto bylo místo, kde si odpočinul. Motorka? To si právě nejsem jist. Rozhodně řídit motorku bylo a je těžší, než řídit auto. Tátovi bylo rovných dvacet, když do Liberce napochodoval Hitler. Na kole odjel do Prahy v tom v čem byl. Bez tašky, pouze s osobními doklady, včetně „vůdčího listu“ na auto i motorku.
K motorce se dostal až po dlouhých šesti letech, co skončila válka. Jeho láska k motorům, co poháněly kola konečně dostala tu správnou podobu. Vrátil se do Sudet, domů, a jako pronásledovaný nacismem měl všude dveře otevřené.
Nastal čas motorek, včetně těch se sajdkárou, přívěsným vozíkem. Co jsem dohledal na starých fotografiích hovoří, že v tomto ohledu byl pan otec velmi promiskuitní. To nebylo pět silných motorek, ale šest, sedm a mám podezření, že i deset trofejních strojů. Řadu z nich měl i od sovětských vojáků osvoboditelů, kteří i na tomto poli byli zdatnými obchodníky a tatínka zásobili stále a stále „novými stroji“ od motorek generálů až po motorky Wermachtu, co byly poškozeny výbuchem granátu, či náboji všech ráží a velikostí.

Nechápali, proč nechce automobil. Ta nejlepší auta, nádherné mercedesy, vozy nejvyšších papalášů obsazeného Polska, Litvy, Estonska. To vše za babku. A táta se zasek, že ne, že moc žerou. To samé mi předvedl, když jsme v Machníně v jedné stodole objevili 10 let po válce netknutý předválečný kabriolet, co tam měl schovaný osobní řidič barona Liebiega, majitele textilního impéria v Sudetech: „Moc to žere a jsou dlouhý…“

Ach táto, maminka o tobě říkala, že nejsi obchodník a měla pravdu. Auta i motorky jsi měl rád, ale spekulování s nimi, to jsi s radostí přenechal jiným. Ač jsi fyzicky nebyl nikdy nic moc, motorky jsi zvedal z prachu cest i pangejtů lehce, s elegancí Franty Šťastného. K motorkám jsi hovořil, později jsi na osobní auta už tak něžný nebyl. Ale uměl jsi to se všemi. Neboural jsi a věděl, jak s nimi nakládat, co na ně platí. To už jsem byl na světě a tvé kousky, co se motorek týče, měl takříkajíc z první ruky. Kolik nucených opuštění motorky za jízdy bylo nevím, ale vím, že pokaždé stál při tobě tvůj anděl strážný, který nevěděl, kam dřív skočit.

To jsem už sedával v přívěsném vozítku napevno spojeném k tělu motorky, kterou řídil táta. Výměna motorky, té poslední za auto, byla dílem mé matky, která v motorce spatřovala jen poloviční rodinné štěstí, v autu pak jeho plné… Autem jezdil náš pan doktor, advokát, lékárník, zvěrolékař, zubař, řezník, pumpař, hostinský. Jen a jen lepší sorta lidí na malém městečku. Dvěma koly, ať to mělo cokoli, má máti hrubě opovrhovala a neměla slova útěchy, pro ty, co s motorkou havarovali. Naopak auta, čistá, špinavá, rezavá, pomačkaná, se špačky nedokouřených cigaret na podlážce mezi předními a zadními sedadly osobních aut….


 Nalití 20 litrů nafty do nádrže našeho auta, jehož motor byl na benzín, tatínek okomentoval slovy: „Za tebe bych ten řidičák nikdy nesložil, je dobře že jej nemáš, a doufám, že jej mít nikdy nebudeš.“ Což se vyplnilo bezezbytku řidičák dodnes nemám.

Žádné komentáře: