pátek 8. dubna 2016

Zatáčka plná sladkých překvapení




Napsal jsem pár dopisů, na které čekám odpovědi. Napsal jsem vodě, která teče z hor a všechno kolem ničí. Napsal jsem ohni, ve kterém vše shoří. Napsal jsem slunci, větru, ptákům, co létají vysoko nad Jablonným. Letadlům, co ještě z větší výšky letí ku Praze, Barceloně, nebo k Vídni… Bolí mne koleno a jen těžko se mi chodí. Sedím u okna, dívám se ven a čtu knížky. Od ,,Koláče“ k nám vzhůru do České Vsi vede silnice a dvě zatáčky, ostré jak nože ze Solingenu v Rakousích. Uvnitř jsou od sebe rozdělené bílou nepřerušovanou čarou, která jak slepecká hůl dělí cestu na tu, co vede k Mimoni a tu co vede od Stráže pod Ralskem dolů k potoku, kolem Hájků, Černých, až na náměstí k občerstvovně ,,Pod věží“. (Otevřeno ve všední dny od 3 hodin do 15 hodin odpoledne...)
Náš domek stojí na cestě k Mimoni. Pár metrů od něho, na protější straně prodává Zetocha stavebniny. A kdyby neprodával zrovna tohle zboží, měl by na prodej jiné. Jestli mě fascinují dvě ostré zatáčky nad ,,Koláčem“ on má z domu obdivuhodný výhled na krajinu. Snad jenom pohled na Labe, z kopců od Litoměřic, na České středohoří z Ještědu se může rovnat tomu výhledu z domu prvního poschodí od Zetochy. Vidí všechno. Odhrne záclony a letadla, co nad ním křižují nebe mu letí do ložnice, rovnou z kuchyně do špajzu, kolem záchodu nahoru, na půdu a okénkem ven, na Mimoň, na Prahu.
Mě baví vidět létat velké ptáky nad Jablonným. Takové, co v letu dávají nohy dozadu a štíhlé krky natahují k Lemberku. Zatáčkou se řítí vůz za vozem. Řidiči jsou soustředění a drží volant pevně na prsou. Jsou připoutáni k autu širokými pásy a řežou zatáčku první, pak druhou v esíčku. To se nelíbí našemu psu. Rozčílí se, zaštěká hlubokým basem a já si připadám, jak v Bolšom těatru v Moskvě, když tam zpíval sám božský Šaljapin. Když auta sjíždějí dolů z kopce k hospodě u ,,Koláče“ pes štěká, jako když zpívá Ema Destinová ze staré šelakové desky.
Zatáčka mi dělá radost. Je rušná, jako noc na záchytce, na interně. Takové byly noci na Jarově, v kasárnách, v posádce Milovice. Sedím u okna, dívám se a vidím věci neskutečné. Dá se říct krásné. Tady, kolem nás, je všechno v pohybu. Nic není, co by chvíli jen stálo na místě. Celý svět je v jednom kole, vše vře a vaří se, jako voda v hrnci a poklička, na něm tancuje. Je to tu trochu jako na pouti, stovky atrakcí. Labutě, volavky, sovy, vrabčáci.
Omládl jsem hlasy dětí, co tudy pospíchají do školy. Ženami, co chodí na nákupy a přinesou z města něco, co se tam prodává na náměstí. To je panečku servis. Poslouchám a předu jako kočka. Spím. Co chvíli usnu a zdá se mi o zatáčce plné sladkostí, kde schnoucí asfalt voní po dešti.

Žádné komentáře: