pondělí 27. června 2016

Lízátka a hašlerky


                       



            Na špejli. Však si na ty z vašeho mládí vzpomenete taky. Ty dnešní jsem viděl v různých formách – s broukem, červem uprostřed čehosi sladkého. Taky na špejli. Dovoz z Kolumbie za 1 euro v Žitavě v cukrárně za radnicí. Kdy se to pošušňání objeví u nás nevím. Chutě se mění.

            Rád Vás vezmu s sebou o 65 let zpátky do naší půvabné vesnice Machnín, do krámku s potravinami fungujícího tehdy ještě i na lístky. Už příští rok paní Lanková krámek zavře, ,,lístky“přestanou platit, zemře Stalin, na jeho pohřbu se nastudí Gottwald a taky zemře. Já začnu chodit do první třídy a obchod, nyní už státní, se začne zabývat i cukrovinkami. Objednává lízátka a atlasky, cukrové špalky, suky, karamely, fialky s chutí fialek, lesněnky, hašlerky, mejdlíčka, energitky z libereckého Lipa na Ruprechtické ulici. Nevím, co jsem miloval víc. Asi šumáky a ta lízátka, co barvila jazyk do ruda, do žluta, do zelena.

            Jejich nabídku překoná jen vzpomínka na kyselé bonbony v lahvi od okurek na pultu v krámku paní Lankové u nás  doma. Moji vrstevníci, Vašek a Pavel, její synové, nám tehdy vyprávěli, že jí na ty bonbony chodí, a aby nám to nebylo líto, tak ty ocucané, co jim už nechutnaly, vracejí zpátky do lahví. Mocně pak láhev protřepají, že prý to nikdo nikdy nepozná, že se v ní hrabali...

            Paráda byla, když lízátka měla uprostřed toho dobrého nějaký vzkaz. Znak spartakiády, kytku, auto, cokoli. Vlastně, když ještě nebyla televize, byla to reklama cíleně zaměřená na nás – předškoláky. Hašlerky, italská směs, špalek, turecký med, mejdlíčka, to už byl sortiment rozšířený. Později přišla žvýkačka Pedro, kterou jsme přirovnávali k brzdným destičkám našich kol. Rumové pralinky zase milovala maminka. Já dělal, že to nevidím a maminka zase ocenila, že o tom zbytečně nemluvím, tudíž mi něco z nabídky bonbonů mi koupila. Ten souzvuk potřeb a chutí, nás spojoval a vydržel velmi dlouho.

            Pusa plná slin a hřejivý pocit tepla u srdíčka. Ach, maminko, kde jsme se ztratili v letech následujících? Vybledly vzpomínky, když jsi mě vedla do první třídy a dole u mostu v krámku u staré Špidlenky, jsem si mohl vybrat knížku s obrázky, nebo naproti ve smíšeném zboží bonbony. Patřím k té výjimce, že čím víc cukru, tím zdravější chrup. Začalo to dudlíkem v cukru a skončilo to cukrovkou. Ale zuby mám podle MUDr. Maršálkové zdravé. Výstavní. A tím bych mohl končit, ale nekončím.

            Jistou dobu jsem miloval hašlerky. Vedle mentolek, sisinek a kyselých měsíčků měly jinou chuť a pytlík, co vzdáleně připomínal vlajku USA. Však jsem se stal terčem vtipů, když jsem na pionýrském táboře totexáckých dětí v Navarově při hledání balonové provokace našel pytlík od hašlerek a odevzdal jej jako hledaný předmět doličný amerického imperialismu. Bylo mi deset a psal se rok 1957.

            V té době učila v naší škole krásná mladá slečna, za kterou až ke škole chodil její kluk. Jednoho dne se osmělil, vstoupil do třídy s krabicí od margarínu a oslovil slečnu učitelku. Nám přinesl celou krabici kyselých bonbonů. Ti dva se nakonec vzali a bonbony byly rozdány těm, co se nejvíc hlásili. Já už ke konci školního roku nemohl kyselé měsíčky ani vidět. Kdejaký voříšek už na mě čekal u školy, aby si vyloudil něco dobrého. Chodili se mnou přes celou obec a maminka řádila, že nechci jíst oběd. Bylo nás víc a musel to řešit ředitel Jiránek. Bonbony se přestaly vydávat, ale kam přišel zbytek, nevím. Asi tam někde ve škole ještě leží.

Žádné komentáře: