úterý 3. dubna 2012

Půlnoční zpověď – plenární zasedání



            Bylo jedno město, které mám, jako vy, převelice rád. Narodil jsem se tu, chodil do školy, pracoval, ženil se, měl děti...   Jsou tři hodiny ráno a já nemohu spát.
            Ve tři hodiny odpoledne 30. března 2012 jsem si pustil „zastupitelstvo města online“. Netušil jsem, že jednání zastupitelů mého města skončí s půlnocí. A to nebylo vše. Dostal jsem z toho všeho běhání.
            Viděl jsem za svůj život hodně a myslel si, že jen málo mě může ještě překvapit. Jestli se mi podaří usnout a pak se i probudit, zavolám do Spojených států režiséru Spielbergovi. Ať neváhá, přikvačí a příští zasedání osobně natočí, sestříhá a rovnou navrhne akademii na Oscara s celou vahou své osobnosti hned vícenásobně. Za hloubku, za námět, za hlavní postavy.
            To, co předváděli naši zvolenci bylo naprosto bezprecedentní. Tak nějak si představuji, že schůzují domorodci v povodí Amazonky, lidojedi na Borneu, či arktičtí Samojedi. Ale s takovou kadencí snad jen při výročních trzích, když porcují uloveného mamuta, opékají anakondu, nebo baští sněžného člověka.
            Ten, kdo byl v sále, nebo doma u obrazovky, by měl být automaticky zapsán do Guinessovy knihy rekordů za to, že vydržel tu sílu „silných“ slov a prázdných vět. Prý se nám okolní města smějí, že liberečtí schůzují do půlnoci. Můžeme si za to sami. Neumíme volit. Chtělo by to víc si věřit, asi jako to předvádějí Pražáci. Všechno si mezi sebou točit, nebo zasedat v ZOO a nechat se tam alternovat lvy, hady, ropuchami, orly, žížalami, papoušky. Mají tam i plivající lamy, dikobrazy a supy...
            Když jsem tak poslouchal, říkal jsem si, oč jsou naši lepší než ti z Prahy? Jsou to baviči, srandiči i ostřílení bardi a hle, dnes ovlivňují naše osudy. Některé znám osobně. Povídávali jsme si. Dnes nemají čas.Zasedají. Radí se. Objednejte se, ten a ten tu není, zavolejte. Volám a čas nemají. A tak to jde stále a pořád dokola a zřejmě beze změny půjde dál.
            Je bližší – košile nebo kabát? Co sledovat dřív? Pražské udavačské aféry nebo libereckou politickou scénu plnou emocí, arogance, adrenalinu a bezmoci? Ani jedno není bez půvabu a na své si přijde i čtenář detektivek, jenomže vrahem není zahradník. Má jinou profesi. Je místní politik, tak trochu trpaslík...

Žádné komentáře: