čtvrtek 29. března 2012

Boty telete



            Já měl s botami pokaždé kříž. Vy, kteří máte velikost nohou do čísla 45, nevíte o čem je řeč. To se vám to chodí a shání boty! Co shání! Boty se vám samy nabízejí. To já, co pamatuji, měl s botami problémy už od první třídy. Tak například výtečné kotníčkové pionýrky. Byly by, ale o číslo menší, takže mi v nich v zimě omrzly prsty, protože víc než slabé ponožky se do nich nevešlo. A tak to bylo až do vojny. Prodavačky v obuvi se smály a ukazovaly si „lodě“, co prý ani nemají.
            Jen co jsem narukoval, seděl jsem dva dny na cimře a čekal na kanady číslo 48. Nebyly. Obdobně brýle na míru do plynové masky. Dva roky základní vojenské služby v jedněch botách, to je na medaili. Asi ne na purpurové srdce, ale válečný kříž by to spravil.
            Dnes náš obuvnický trh zprivatizovali Vietnamci. Jejich geometři nevytáhli paty z Asie a tak vyrábí boty jako pro panenky a plaváčky. Už hrozilo, že budu chodit bos, ale přišla doba internetu a s ní – všeho dost. Nemohu se nabažit. Od holínek do kravína přes lakýrky až po papírové boty do penálu.
            Tehdy jsem po nadlidské snaze kdesi v Čechách koupil vycházkové „lodě“ a víte, že se ani doma neohřály? Bylo mi dvacet, sloužil jsem, coby záklaďák v Milovicích a o boty jsem přišel v Praze. My z venkova víme, co je to pragocentrismus. Se vším se muselo a i dnes se musí do Prahy. Odejel jsem, služebně určený k přespání na vojenském kavalci pražské posádky.
            Jistě dobře víte, jak chlapci kolem dvaceti lehce ztrácejí hlavu při styku se stejně starými děvčaty. Na Jarově, na kolejích vysoké školy jsem ji poznal a v parku na lavičce vyznal lásku. Dodnes nevím, proč jsem si při tom sundal boty a pokračoval v ponožkách. K tomu všemu jsem si ještě sedl na brýle... Po jistém čase, na který se nepamatuji, boty zpod lavičky zmizely.
            Tváří v tvář nové zkušenosti jsem navždy opustil nadějnou studentku ekonomie a v ponožkách, s rozsedlými brýlemi se kolem čtvrté hodiny ranní vydal z kopcovitého vršku Jarova směrem do vnitřní Prahy. Cestou jsem byl dvakrát lustrován, okraden o hodinky a o iluzi, že cikáni (tehdy ještě cikáni) jsou bratři. Nakonec, kousek od posádky, mě zatkli. Jeden z nejsilnějších argumentů byl, že voják základní služby nechodí bos. Bránil jsem se, že mám zelené ponožky, i když to byla pravda jen částečná, protože dolní část ponožek zůstala na chodnících matičky Prahy.
Než jsem to všechno pražskému veliteli po pravdě vysvětlil, bylo ráno.Velitel mi zapůjčil své boty, které jsem pod sankcemi vrátil po motospojce, která jinak jezdila mezi generálním štábem a Pražským hradem.
            Tím ovšem armáda koncepčně neřešila problémy, které s botami měl kdekdo a nikoho tehdy nenapadlo řešit věc jinak – zrušením základní vojenské služby.

Žádné komentáře: