sobota 6. prosince 2014

V předvečer dnů vánočních

Vražda. Neměl jsem ani potuchy, že to byl vladyka v lýkových střevících (ty střevíce jsem si přibásnil), co žil už v 15. století, který se dobrou prací a chováním vypracoval na rytíře. Jeho kariéra skončila ve funkci hejtmana jičínského kraje. Ne našup, ale v generacích. Jeho potomci vymřeli, už jako baroni, po meči v roce 1948 a po přeslici v roce 1978.
Víte, kde měl ve Varnsdorfu svoje role, pole kamarád? Hned vedle pana z Bubna, říkal můj táta vesele a já mu věřil. Proč ne? Později, už jako velký chlap, jsem si vše vyhledal v katastru. Šlechtická tituláž se už nenosila, ale pan Bubna, lépe z Bubna existoval a asi v dětech žije i dneska. Tím svým „z“ před jménem a „bubnem“ za ním mne pobavil a já tátovi věřil.
Heřman z Bubna v 16. století bojoval v barvách rakouského trůnu v tureckých válkách a přivezl si domů lví kůži, na které se dal po smrti uložit hrobu. Ověřeno. Proč z Bubna, nevím, nezjištěno, ale jistá spojitost s bubnem tam bude.
S posledním bývalým šlechticem jsem se potkal na jednom z českých hradů, kde pracoval jako kastelán. Protože mělo záhy začít pršet, absolvovali jsme prohlídku zámku bez dotazů. Kastelán taky pospíchal a my s tátou šup na motorku. Já do sajdkáry a hurá domů. Škoda. Šlechtic byl evidentně upovídaný a jistě by nám řekl nějaké ty veselé vzpomínky ,,z natáčení“.
Stále jsou tu s námi lidé, kterým se taková vyprávění líbí. Já si vzpomínám, jak jsem jako dítě viděl v Národním divadle ,,Lucernu“. Pohádka? Houby! Revoluční kus našich dějin. A ještě bych dnes každému dal ke čtení – Sedláky u Chlumce s drábem za zadkem. Ten sice zvyšoval motivaci jak, koho a proč volit, ale je tu stále polovička lidí, co si myslí, že to, co bylo, bylo lepší. Že pan S. by byl super prezident a Kléma, že byl ještě lepší. Já si to nemyslím. Žádný svatý by se Čechům nezavděčil.
Ale i tak půjdu příště volit. Pořád tu ještě jsou pánové Korytář a Půta. Třeba to ti mladí kluci myslí dobře a budou z nich bezva premiéři a prezidenti… Třeba si posty rozdělí a na poštovním známkách bude jeden z nich. Proč ne, když už máme Cimrmana v zubatém kolečku? A, B, třeba bude i C.

Svět se opravdu mění jak na obrtlíku. Škoda, že musíme všichni jednou umřít. Bylo by veselé chodit s Žižkou na manifestace, s Janem Husem na barikády, s Janem Masarykem za děvčaty a s Havlem na pivo a kouřit na WC. Ale je dobře, že to nejde. Vynálezci by raději nic nevynalézali, humanisté by se raději dali postříleli v soubojích. Nechme spát bývalé šlechtice, co začínali jako lapkové u silnic a večer, až dojde i na prasátka a pod stromečkem budeme rozbalovat dárky, přejme si konec všech rozepří a voňavý nevšední sen vánoční.

Žádné komentáře: