středa 9. září 2015

Reklama - umět věci nabídnout

Co existuje poštovní známka, umíme na ní nabídnout cokoli: krále, královnu, princezny. To je jistě chvályhodné, tak jako když nabízíme své prezidenty. Jiné země se pokusily (mezi nimi Brasilie, Costarica, Salvator, Haiti, Liberia) pěkně umělecky zpracovanými známkami nabídnout světu své druhy pěstované kávy. Salvador k tomu dodal i text: „El mejor cafe - the best coffe", načež Guatemala na své známce oponuje: „Guatemala produces the best coffe in the world". A které dát přednost? Samosebou té nejlepší na světě.
Podobně přesvědčuje svět o své bavlně Egypt. Úplně stejně nabízí své přebytky rýže, kopru, tabáku, pomerančů Mozambik, Argentina, Čína a další země celého světa. Uhlí horního Slezska připomínají polské známky z roku 1922, Chille zásoby ledku. Reklama, nabídka čehokoli, a dá se vtěsnat na tak malý kousek papíru, jako je poštovní známka.
Sbírat známky bylo pro nás věcí tak samozřejmou, že ani dětské nemoci, jako spála a spalničky, nebyly mezi dětmi častější. Snad ještě mít psa, brusle, kolo a míč. Hned potom sbírat známky, číst a chodit do kina. V patnácti si udělat papíry na babetu, své chtělo módní teenegerovské oblečení a pak to věčné sbírání. Náměty, jako kytky na známkách, vojáci, mosty, sport, umění. Všechno to byly ve své podstatě reklamy, pozvánky, informace, výkladní skříně, export toho nej-, co v dané zemi mohli nabídnout. Atraktivní a best, co musí vidět každý, kdo olepí obálku, nebo pohled. Známky, to jsou nezakryté reklamy, podbízející se vkusu i nevkusu. Tam všude, kde smyjí známky z obálek a zastrčí do zásobníku. Pokud zůstane u známek jejich námět, má stále víc a víc vypovídající hodnotu. Září barvami a často mají i tvar nabízeného - banán, kiwi, pomeranč, meloun. Nekup to! To je přece něco, co každého potěší. Třeba i příště koupí i to, pro co do obchodu vůbec nešel. Tomu se říká reklama. Levná a umí víc, než televizní upoutávky za miliony....
Dnes si už každý může koupit ke známce prázdné políčko, na které si může dát vytisknout svou reklamu na cokoli, třeba tatínka s maminkou. A tak se známka vrací ke svému původnímu záměru. Umí nás poučit i nabídnout, co je pro nás důležité. Třeba blahopřání rodičům ke zlaté svatbě, k narozeninám.

 Poštovní známka - reklama - umí i to, co by nás nikdy nenapadlo. Voní, po olíznutí má chuť ovoce. Kdysi, v době nedostatku drobných peněz sloužila i jako platidlo, jako reklamní předmět zbytné hodnoty. Jako součást propagandy, jako otevřené okno do země pro cizince. Jako učebnice dějepisu, přírodopisu, občanské nauky pro děti i dospělé. Pokaždé v té nejhezčí podobě od nejlepších umělců. Miniatura, zmenšenina umělcova plátna, pohled z Ještědu, učebnice všech školních předmětů. Ať ještě hodně dlouho slouží a propaguje, to nejlepší, třeba naši krásnou přírodu....

Žádné komentáře: