sobota 27. února 2016

Tělesné tresty


            Bylo mi tehdy 7 let a já si svět minulosti idealizuji. Rozhodně to je pohled subjektivní a sem tam někomu i nadržuji. Sám netrestám, leda sebe, když vzpomínám a beru sebe za svědka. Bylo to tak, nebo přidávám? Znáte to. Říká se: Povídej a přeháněj.

            Jsem z rodiny, kde se příslušník  kontroloval a revizorem byla maminka. Nevím, jak to chodilo jinde, ale já, než jsem udělal něco, co nebylo košér, rozhlédl jsem se kolem a táta dvakrát, zda máma nekouká. Viděl jsem ji na fotkách z 1. republiky. Byla ročník 19, menší, štíhlá, v davu byste ji přehlédli. Nikomu nevěřila, chovala se obezřetně, jako by Fučíkovo: „Lidé, bděte!“ vzala za své.

            Dbala, aby táta nepodlehl svodům slečen a já si nenašel partu, se kterou bych lezl přes plot k sousedům. Za rohem přes silnici bydlel spolužák Ruda Reichl. Toho doma nevaroval nikdo. Reichlová svému muži říkala: „Reichle, Reichle, nemlať ty kluky tak moc nahlas! Ta ženská odnaproti (moje máma) říkala, že je to slyšet až u nich!“ Načež se Reichl tím samým řemenem pustil i do ní.

             Otík, jejich starší syn se učil v Děčíně a po celý týden, co doma probíhaly exekuce, byl mimo – v internátu. O víkendech zase nebyl doma starý Reichl. Ruda mi vyprávěl, jak se při výprasku bránit, co křičet, na co spoléhat. Tyhle informace jsem zaplať pánbůh nikdy nepotřeboval. Ruda měl škodolibou radost, že na starého Reichla vyzrál. Tátu stály mnoho energie, a skutek utek.

            Já dostal jednou a za hloupost. Nechtěl jsem po obědě borůvkový kompot, který nakonec skončil na stěně čerstvě vymalované kuchyně. Matka se neovládla a zlomila o opěradlo kuchyňské židle dřevěné šatní ramínko. Já křičel, jakože to schytalo rameno.

            Blíž tělesným trestům jsem byl v první třídě. Posila stranické organizace a ředitel školy právě dorazil do naší vsi na umístěnku z Prahy. K jeho image záhy patřilo hrát na housle a smyčec vedle rákosky povzbuzoval naší žákovskou iniciativu. Verbálně soudruh řídící učitel proslul větou: „Useknu ti ruku u samý prdele,“ což v jeho mysli rezonovalo zajisté s výstřelem z Aurory a útokem Čapajeva na bílé za občanské války.

            Rákoska, to byla součást pedagogické vědy, která v rukou psychopata naše dlaně rozpalovala dorůžova. Holka nebo kluk, ukaž jak si silný! Jednou mu tu rákosku jeden z rodičů zlomil, hodil do obličeje a pohrozil bičem. Patřil ke starousedlíkům, německým komunistům, co nešli do odsunu a jejichž děti to měli u soudruha ředitele těžké. Skoro nemluvili česky a za němčinu byly rány rákoskou.…

            Tělesné tresty skončily, dá se říci ze dne na den a nahradila je šikana, často hlupákem, ale dobře živeným, silnějším. Vedla učiliště a dvouletá základní vojenská služba. A opět, čím větší primitiv, tím rafinovanější teror. Vojenská prezenční služba skončila a šikana se přesunula do škol všech typů. Počítám, že  brzy budou mít své delikventy i mateřské školy. Jsme uprostřed cesty, kdy  přicházejí primitivové. Do škol přichází čím dál víc dětí bez jednoho z rodičů a s poruchami v citové oblasti. Dá se předpokládat, že šikana a tresty půjdou ruku v ruce. Tresty budou muset mít i výchovný efekt, což dosud nebylo, nebo se minulo účinkem.

 

Žádné komentáře: