pátek 6. května 2016

Fotky z alba z jedné staré skříně




            Rekapituluji a vzpomínám. Inspirací jsou mi fotky s rodiči a prarodiči, školní, z brigád, z vojny, ze svatby, s přáteli, z dovolených, výletů, z pohřbů, z naší zahrady.

            Fotka z první třídy. Vzadu za námi na nástěnce Stalin. Vypadáme jako malí horníci, červení mravenci. Pusy otevřené. Někteří to nestihli, jiní, jako já,  nemohli ráno dosnídat. Další se báli jít o přestávce na WC čůrat na stěnu školních záchodků natřenou dehtem. Někteří byli stále špinaví od inkoustu  z nestabilních kalamářů a z per, která dělala kaňky všude.

            Spartakiáda a cvičení s krychlemi už stála za pěknou fotku, i když to byla jen oblastní v Chrastavě. Já a košík hub, co jsem našel s mámou v lese na Bedřichovce. Byl s námi spolužák Petr Mrázek, na fotce se držíme kolem ramen. Později, tak za třicet let figuroval v obžalobě své manželky, která vraždila své právě narozené děti.

            Na jiných fotkách z té doby včelaříme s Rudou, s Jardou sázíme stromky na Smědavě, s Milanem chytáme ryby, s Jardou Tržickým na chmelu jíme z jednoho ešusu. S Pavlíkem plaveme napříč Souší a s Fořtem lezeme do bunkrů a hledáme starou munici. Na dalších fotkách cvičím našeho ruského chrta barzoje. Na další tlačím kolo Eska. Spadl mi řetěz, a aby to nebylo málo, píchl jsem a při pádu na zem si rozbil hodinky. Prasklo sklíčko a přetrhl se mi řemínek.

            První fotka s děvčetem. Já v uniformě vojáka, ona v letních šatech, vlasy po ramena... Malér je v tom, že si už nevzpomenu na její jméno. Podle toho, že jsem byl v uniformě, psal  se rok 1966. Už je to víc, jak 50 let. Fotky z Bulharska, ze Šipky vysoko v horách, další ze Sofie, z Ruska, Německa a z Itálie. Z pionýrského tábora, kde jsem už jako vedoucí, z brigády, kdy jsem prodával nanuky na LVT. Z mé druhé svatby. Z Londýna fotky nemám, neměli jsme s Alenou na ně. S mou druhou paní z úřadu v Chrastavě, s mámou a tátou všichni, taky můj syn Jakub.

            Žena mi umřela rok po té, co se nám narodila dcera Eva – Sára. Jsem s nimi u fotografa a na fotce jsme naposledy všichni tři. Mám ještě fotku, když přebírám diplom z vysoké školy, když skáču z břehu do přehrady. Z bývalého režimu, když přebírám vysoká svazácká vyznamenání. Z rozlučky, když odcházím do důchodu.

            Mám fotku z veřejného čtení, jak se podepisuji a čelo se mi přitom rosí. Ze svatby Evičky na liberecké radnici. S mou přítelkyní Janou, se kterou jsme už téměř 17 let, jak hladíme z obou stran psa Vilínka. Jak pracuji na zahradě, sedím v autě, nesu tašku s nákupem.

            Tak nějak bych popsal svět kolem mé hlavy. To věčné focení, hezké i špatné fotky. Nechlubím se. Byl jsem jako vy všichni kolem, o nic horší, lepší určitě ne. To je vlastně taková má malá zpověď na kousku lesklého papírku. Životopisné údaje, vyplněný dotazník před cestou do ráje...

Žádné komentáře: