čtvrtek 25. října 2018

Praha byla pro nás poznáním


My hoši, co museli před rokem 1989 absolvovat dva roky základní vojenské služby, víme své. Bylo nám 18 let a následující dva roky představovaly povinnost, kterou z nás nikdo nevítal, a přesto po více jak padesáti letech vzpomínáme na onu dobu. S nostalgií, s něčím v oku - jako by nám do oka spadla větev, ze silnice prach.

Z titulu vojína základní služby jsem i já několikrát za dobu dvou let navštívil služebně v uniformě Prahu. Má domovská posádka byla v Milovicích u tankistů, hodinu jízdy tankem do centra hlavního města. Prahu jsem moc dobře neznal, a proto mé výpravy za poznáním hlavního města často končily tam, kde jsem nechtěl. Objevil jsem neznámé památky, které bych jindy nehledal a nenašel.

Objevil jsem invalidovnu, objekt, který se zdál již tehdy opuštěný, zchátralý a monumentální. Vzpomínku si oživuji po padesáti letech od okamžiku, kdy jsem stál v parku a nevěřícně zíral na ohromnou budovu která byla místem odpočinku pro staré a vysloužilé vojáky už víc jak před dvěma sty lety. Nebyl jsem sám, kdo tu stál, díval se a obdivoval donátory.

Slavnější a v hezčích uniformách zde stáli a prováděli inspekci vojáků mimo službu. Třeba maršál Francie a velitel Spojeneckých vojsk z první světové války, a i ten ještě slavnější před ním, vojevůdce Francie, ale i Severoameričanů, tehdy osmadvacetiletý generál spojených států amerických generálmajor Josef Marie Motierre markýz Lafayette. Týž, kterého zvali ke dvoru princové a králové tehdy známého světa.

Tak jsem tam tak stál a vzpomínal na hodiny dějepisu, mého oblíbeného školního předmětů a snažil se do sebe nasát neopakovatelnou atmosféru místa, kde se setkávali s vojáky ti, které dějiny právem oslavují jako hrdiny. Stál jsem tam a čekal, co se bude dít, zda i mně se nedostane té cti potkat slavného generála hrdinů. Nikdo nepřišel. Jen kus omítky sem tam spadne do trávy a ptáci neslušně trousí na všechny ty kdysi krásné součástí budovy, na lidi, kteří sem občas zavítají.

Vzpomněl jsem si, že nic netrvá věčně, a jak se říká světská sláva, polní tráva a žádný strom neroste do nebe. Josef Marie Motierre markýz Lafayette přijížděl s velkou pompou a slávou a netušil, že o něco málo později je mu souzeno strávit příští tři léta, coby zločinec, v nejhorších kasematech slavné moravské věznice.

My, přicházející z venkova, jsme při služebních cestách do matičky našich měst jsme poznávali nepoznané. Samosebou cílem našich návštěv byly i pražské hospůdky, které k nám osmnáctiletým klukům v uniformách Československé lidové armády byly velmi vstřícné, jako třeba i slečny studentky z vysokoškolských kolejí Na Jarově, které nám, toužícím po poznání, co je v Praze zajímavého, vše ukázaly a vysvětlily. Skvělá léta plná poznání, něco, co současným mladým schází. Nebylo vše jenom o penězích. Nakonec se i invalidovna dočkala zasloužené péče. Dnes se opravuje a stane se v budoucnu významným centrem informací o naší minulosti.                                                                                                                                       

Žádné komentáře: