neděle 28. října 2018

Slavím 100 let republiky




Slavím zároveň s narozením tatínka, který se narodil 28. října roku 1918. Jak moc jsem se jako dítě těšil na jeho narozeniny! Pokaždé si našel čas, aby mi vyprávěl a odpovídal na mé otázky. Co nevěděl, našel v „Brokhausu“. Přečetl mi to, přeložil. Vyprávěl mi o naší první republice, o chudobě v naší rodině, o Němcích, kteří nenáviděli Čechy zrovna tolik jako Židy. Vyprávěl mi o tom, jak se čeští policisté raději otočili, než aby museli zakročit a umravnit sudetské Němce v jejich stále rostoucí nenávisti. Nežilo se jim, ani Čechům a Židům v prvorepublikovém Československu zrovna dobře. Všichni si stěžovali, ale jen Hitler naslouchal svým soukmenovcům. O tom a o jiných věcech mi tatínek vyprávěl v den svých narozenin 28. října.

Jsem na rozpacích. Jaká vlastně je ta naše jubilující republika? Po válce jsem ji prožíval intenzivně i já. Nepřinesla všem lidem pokaždé jen štěstí. Němci roztrhali své předválečné občanky i pasy a téměř všichni chtěli do říše, což jim bylo po válce umožněno. Republika tím ztratila přibližně 3,5 milionů obyvatel. Do Čech se vraceli bývalí emigranti z Ruska, Rumunska, Belgie, Holandska, Polska. Čeští Židé naopak prozřetelně odcházeli budovat stát Izrael. Nakonec odešli téměř i všichni naši příbuzní.

Okolí bylo poseto emigranty, jako makový koláč dobrotami. Rodiče mých nových spolužáků našli práci i staronový domov a byli na výsost spokojeni. Naučili se řeč, děti je doma zkoušely, zda umí česky víc, než oni. Vyrostli jsme, rodiče pomřeli, republika zestárla, přišly nové generace a vyvstal prvořadý úkol dne: přijmout novou vlnu migrace složenou jen a jen z lidí muslimské víry, kteří zde mezi námi chtějí nalézt domov, který by islamizoval, žel i své okolí. Při tom, co o těchto lidech víme, jsou netolerantní k ostatním a chtějí, aby se lidé přizpůsobovali jejich zvyklostem, jejich chápání světa. To bychom neměli připustit. Pokud uspějí, naše republika by měla jen docela malou šanci v budoucnu slavit své dvě stě let staré založení. Tak to vidím já, ale mohu se i mýlit. Kéž by…

Prioritou by mělo zůstat nepustit do republiky ekonomické emigranty, kterým se ve skutečnosti moc pracovat nechce, rovněž učit se naši řeč, respektovat naše zákony. Nechť tedy je první stovka let naší společnosti předzvěstí i té druhé. Bude, pokud budeme společně čelit snahám o její demografickou likvidaci.

Žádné komentáře: