sobota 8. října 2011

O provaze

Sebevrah nebo akrobat? Skoro bych řekl, že to bude ten, co si pod sebou zvykl na něco jiného než na pevnou zem. Osoba jistá si sama sebou tak, že se provazem poutá spíš s nebem než s námi ostatními, co s provazem máme jen málo společného. Co napsat o provazu? Snad jenom to, co nás spojuje. Provaz je vlastně spojovací článek mezi všemi. Provazem byly propojeny ukradené ženy, zajatci a otroci. Pro tonoucí byl záchranným kruhem hozeným jim z lodi. Na provaze vodili lidé osly, koně, krávy, ovce na trh. Na provaze, na silném laně byly uvázané lodě v kotvištích, provázkem vám sešil ranhojič roztrženou paži a krejčí z kusů látky oblek. Boty zavázané provázkem vám zaručí, že se nerozváží s následným tvrdým dopadem na chodník.
Provaz je spojen s peklem, s čertem, víc než si myslíte. Patří do kategorie svaž a nepouštěj. Ohrazena jím byla celá panství, pozemky i celé usedlosti. Na provaze jsou upoutány horkovzdušné balóny i ti, co zdolávají vysoké skály, lezou po čtyřech nebo se plazí po břiše tam, kam až úzkou štěrbinou speleolog stačí.
Provaz měl kolem krku uvázaný i třídní nepřítel ať bílý či rudý. Každému se hodil provaz, když chtěl toho druhého na životě zkrátit, aby do světa nekřičel. Provaz je spojen se džberem, který z hloubky studně čerpá vodu. Na provazu je zavěšena i Zlatá bula sicilská, pečeť hlavního primátora Prahy, obálka se štěstím, co dřív bývala za korunu a papoušek ji na pouti tahal z klobouku. Provazem se na stožár vytahuje vlajka, symbol státní moci. Provazem je připoután k zemi i meteorologický balón.
Na provázek jsem kdysi přivázal, co malý nezbedný kluk, papírovou pětikorunu a čekal, až se pro ni někdo sehne. Pak jsem cuknul a těsně před shýbajícím se sousedem jsem bankovku strhl rychle do výše. Než bys řekl švec mazal jsem z dosahu sousedových sprostých vět.
Taktak, mi provázek pomohl, když praskla mi guma od trenýrek. Pak sice trochu nejistě a s obavami jsem nesl pod tepláky, jak se i říká kůži na trh, neboť i provázek může povolit a nato šup máte trenky u kolen.
Provaz je přivázán i ke zvonu, který zvoní umíráčkem. Provaz je na kovovém štítku přivázaném k mé vojenské knížce. Jsou jím přivázány ulovené kachny, co zastřelil můj přítel Bolek, lovec všelikeré lovné zvěře.
Jó provaz, to je věc! Jen díky němu jsem bez obav táhl za sebou dřevěného kačera přes celou náves. Dnes by mi to asi neprošlo. I když… Chuť by byla.

Žádné komentáře: