sobota 3. března 2012

Antonín Tichý ze Svobody v Podkrkonoší



            „Vážený příteli, děkuji za milý, leč naprosto nezasloužený dárek v podobě Vaší další knížky. Váš blog navštěvuji vytrvale a vždy už netrpělivě čekám na aktualizaci. I když s Vámi v lecčems nesouhlasím, vždycky oceňuji Váš břitký postřeh, mnohovrstevnatý jazyk a především generačně spřízněný pohled na svět. Jen díky Vašim čtivým vzpomínkám mám občas pocit, že i já jsem s Egonem, Rudou a dalšími machnínskými kluky vychutnával život v poválečné vesnici zbavené původních obyvatel s novými osídlenci, tenkrát ještě bez zábran a naplno. Rád si občas taky vzpomenu na návštěvu u Vás s kamarádem Güntrem Fiedlerem, v bytě plném obrazů a dalších sběratelských pokladů... Skromně doufám, že se i přes odkaz na mém webu okruh Vašich čtenářů zase o trochu rozšířil.
            Srdečně Vás zdravím, přeji pevné zdraví a i nadále lehké pero ( klávesnice mi stále nezní dostatečně vzletně). Ze Svobody nad Úpou - Tonda Tichý www.freiheit.cz“.
            Stačí pár slov od kamaráda, přítele a je to víc, než hlas kostelního zvonu. Díky, člověče, za pochvalu od chlapa, co toho tolik umí. To je to pravé nakopnutí k mým pětašedesátinám. Žádné sladké řeči, řečičky a mirabelky, ty sladké plod hříšné lásky, bastardi našich snů, prohřešků starců, kteří se starými dosud necítí.
            Tvá slova jsou jako vzpomínání, má výčitka současnému světu, že nemá čas, a že sentiment patří dinosaurům. Máme teď v Liberci takovou dinosauří expozici, která ve mně evokuje předstírání, že není nic, čeho bych se bál. Jsem optimista a především jsem si vědom, že člověk by neměl být sám a neměl by mlčet, a když nemluví, měl by alespoň psát.
            Příteli, Antoníne Tichý, ne já, ty tohle dobře umíš. A není to jednoduché pokud nechceme psát pro bulvár. Tam je za bůra těch kuliček v pytlíku celá kopa. To já musím každou kuličku pohladit, vzpomenout si na jméno a kdo to byl, než cvrnknu prstem a vrátím ji do důlku svého vzpomínání na svět, který jsem znal. Svět kluků s odřenými koleny, posmrkanými rukávy Rudy Reichlů a s hloupými nápady, jak sedřít kůru ze tří stromů a čekat na reakci rodičů. Já schytal morální kázání, Ruda nářez páskem. V tom jsme se lišili. Jinak měl náš svět zrovna tolik minut, co dnes. Byl to svět lidí, kteří kolem nás chodili a viděli jen bandu, která se fláká, kope do meruny a dělá lumpárny.
            Bože, jak byl ten náš svět pestrý! Jak máme nač vzpomínat! Čím vším naše generace prošla, aby si dnes mohla říci, že ničeho nelituje a mohlo toho být víc.Nesouhlasíš, Toníku, Petře, Jardo, Rudo, Milane, Pavle s tím, co chci říct? Vždyť oněch více než šedesát let nebyly jen krásné ztráty. Bylo toho mnohem víc.
            Každý jsme solitér, nevídaný kus do sbírky památek kuriozit. Každý jsme hrál nějakou tu hlavní roli a byli jsme tam, kde jsme nemuseli. A že nás dneska bolí nohy... Bylo to v partu, ve scénáři napsané drobným písmem pod čarou. Tím se platí za úspěch, za prohry, za štěstí, za úsměvy. Je ještě poslední scéna, ještě svítí světla na jevišti. Za stolem sedí písmák ze Svobody, z Osla, Reykjavíku, z Moskvy a píše své mladé přítelkyni, že ji má neskonale rád, a že se za ní chystá, ať rozestele peřiny. Ať nezapíná televizi, že budou spolu a jen spolu oni dva psát dějiny. Dějiny od jednoho stolu, dějiny jedné dědiny, jedné rodiny, lidí a lidiček, aby jim nebylo smutno, ale veselo.
            Ještě jednou, Tondo, děkuji. To nemuselo být, i když – proč ne?

Žádné komentáře: