sobota 23. února 2019

Domácí chov slepic, nové nařízení Evropské unie



Jana ztratila rozum. Chce na náš dvorek dovést čtyři slepice. Mám ji rád, tudíž tam budou. Co navýsost nesnáším, je slepičinec, co ulpí na podrážce bot. Asi to bude na manželskou krizi málo.

Odmalička trpím syndromem jedináčka. Bojím se o své místo v rodině, které jsem budoval v souladu s obdobným názorem rodičů. Být solitérem a nyní přijít o výsadní postavení vstupem čtyř slepic do rodiny? Uráží mě to a zároveň povznáší. Mám na to. Jsme na to totiž dva. Už tři roky vlastníme psa z útulku, respektive on vlastní nás.  Za dvacet euro poplatku sirotčinci pro pejsky a kočičky v Liptovském Mikuláši ve vzdáleném Slovensku jsme dostali něco, co si nás, mě a Janu vychovalo k obrazu svému.

Nyní doufám, že mi Vilínek pomůže zvládnout i ony čtyři slepice, které ve stadiu kuřat k nám chce přivést má drahá Jana. Ano, jsem víceméně připraven. Vím, nebude to cesta růžovým sadem plná zlatých renet, ale jsem, dá-li se to tak říci připraven.

Jana dělá jisté úpravy na zahradě. Do bytu, tak jako Vilínka, si kvočny dozajista nepustíme. Ohrozily by tím už zažitý rytmus života nás všech. Na zahradě mají místa dost. I tak si jen tak, mírnyx-týrnyx nezvyknu. Je to přece jen závažný a téměř trvalý vstup do mých práv a povinností.

To si tak kráčím posekanou trávou a pocit, že se mi právě něco fujtajbl přilepilo na spodek boty je nepříjemný. Nechci na to myslet, ale musím, musím se ohnout, vzít do ruky klacík, seškrabat lejno a klacík odhodit daleko, být zticha a nenadávat. Nevzbudit v sobě lovecké pudy a zabránit slepičí Bartolomějské noci v centru naší jinak poklidné zahrady. To se víc spoléhám na dravé ptáky létající nad Českou Vsí, která je, jak ctění čtenáři dobře vědí, součástí úžasného Jablonného v Podještědí, kde nyní bydlím.

Ano, ptáci jsou draví a krásní. Volavky, čápové i čápice, z těch dravějších luňáci. A večer – červánky, oblaka, co letí do všech stran, ptáčci malí i velcí, co si povídají… To je vím pohoda k nezaplacení. Jsou vůbec slepice také ptáci? Doufám, že ne. Pro ty první mám jiné hodnocení, no ale budiž. Přizpůsobím se, budu tolerantní. Prý snad jsou i užiteční. Na tom mi ani tak zas moc nezáleží, je tu ale stockholmský syndrom, a Janu mám taky rád. Ať si pěstí a zkrášluje své okolí, bude mít tak vedle mne další, co ji ráno bude budit a večer chtít večeři a zavřít kurník. Co člověk neudělá z lásky! Věřte mi…

Každý máme své klady a zápory. Já rád jezdil na kole a jako kluk z něj slezl, jen pod pohrůžkou násilí. Vyřizoval jsem i maminčiny vzdálenější pochůzky, jako nákup čerstvých vajíček u místní starousedlice, která nemusela do odsunu. Paní Sedláčková chovala výborné nosnice a vajíčka mi dávala do pytlíků od mouky. Držel jsem je v jedné ruce, ve druhé řídítka kola a vejce vždy přivezl celá. Pytlík to vydržel. To je vzorec chování pro všechny, kteří chtějí chovat slepice. Přemýšlet a vydržet resumé. Co z toho všeho vyplyne je nasnadě. Všechno je přijatelné, jen ne slepičinec přilepený na botě.

Žádné komentáře: