sobota 16. února 2019

Je tomu dávno




            Kdo si to má pamatovat? Já určitě ne, a přesto. Táta tomu říkal všelijak, ale nakonec se ustálilo: „Tam nesmíš, táta v černé komoře vyvolává fotky!“ Jaká černá komora? I mně, malému klukovi, bylo jasné, že to je chodbička mezi dvěma pokoji, kde bylo umyvadlo, vana a lázeňský válec na ohřívání vody. Taková improvizovaná koupelna byla u nás v domě s dosud velmi čitelným nápisem „Nordlicht“ (česky „Polární záře) na fasádě. Dům byl ještě za války známou machnínskou hospodou. V uličce mezi dvěma pokoji v „černé komoře“ otec vyvolával nafocené fotografie. Mimochodem, tak jako naprostá většina dospěláků v té době.

Všichni fotili a doma, v naprosté tmě, vyvolávali, sušili, leštili a ořezávali. V lázních máčeli, nad šňůrami nad vanou věšeli, zvětšovali, zmenšovali… To máte jako s domácí čokoládou. Co se jí máma tehdy nadělala! Chutnala asi jako domácí zavařeniny. Prvních deset – dvacet ano, a pak to samé, co králík z domácího chovu. Dost, už nechci králíka ani vidět, čokoládu už nikdy. Z obchodu je vždy lepší.

Maminka pokaždé těžce nesla, když jsem chválil polívku z restaurace na libereckém vlakovém nádraží: „Že se nestydíš! Tam ji pořád jen dolévají, doma je domácí. Já se s ní tady hodiny trápím a ty řekneš, že ta z hospody je lepší. Že se nestydíš!“ Ach, tatínku, táto, zrovna tak to bylo s těmi tvými domácími fotkami. Snaha by byla, ale ony opravdu z té tvé černé komnaty vylézaly všelikeré pokřiveniny. No, prostě fotky, co by nám profesionální fotograf v Liberci nebo v Chrastavě nepředal v sáčku i s paragonem na částku, kterou bylo třeba u pokladny uhradit.

Fotky, fotky měkké, bez reklamy na rubové straně. Tu nová fotografie postrádala. Tvrdý karton s obrázky na rubu. Na líci byla věrná podobizna, na rubu efektní nabídka služeb fotografického ateliéru.

Fotografovo království jsem znal od malička, pokaždé kolem narozenin jsem absolvoval povinné ateliérové focení. První byla na břiše na kožešince, další už vestoje u kašírovaného dortu s počtem svíček, které věrně zachycovaly ztrápený obličejíček sfukující zapálené svíčky. Však to dozajista znáte i vy. Fotek bylo dost a skončily mou revoltou - jednoznačným ne. Už nechci, vypadám jako idiot, letos to bylo naposledy. Zápas nad zápasy. Dnes, když si fotky po šedesáti letech prohlížím, jsem už tolerantnější. Ještě pořád jsou divné, ale je na nich stále mládí, čas jahod, třešní, čas fotek podivných, nenáviděných, ale nakonec trpěných.

Dnes je vidím jinak. Schází mi jejich pohled do hloubky, ostrost vidění. Už prostě nejsme nejmladší. Tak je tomu se vším, na co si pamatuji.

Žádné komentáře: