pátek 22. února 2019

Stále se opakující




Když mě tatínek vzal poprvé do synagogy, bylo mi sotva 6 let. Chodil jsem do 1. třídy a u nás byl jen katolický kostel. Táta nechodil ani sem, ani tam. Stačilo, že si občas poslali pro dědu, aby jim byl do počtu. Bydlel nejblíž. Jinak tomu modlení nikdo z naší rodiny moc nedal.

Byli jsme v Praze a táta mě vodil židovským městem, byli jsme všude. Na stěnách jedné synagogy byl řádek po řádku, jméno po jménu všichni, co se nevrátili z koncentráků domů. Naši příbuzní tam nebyli. Jsme ze Sudet a ty byly za války součástí německé říše. Jak srandovní – tisíciletá říše, co trvala necelých 12 let.

Jména zmizelých od země po strop pro mne byla šokující. Češi se k nim chovali většinou slušně, zato v Polsku se Poláci k těmto lidem chovali často hůř než Němci v uniformách SS. I dnes se stydí svérázným způsobem a dělají to tvrzením, že Němcům vlastně ani trošku nepomáhali. Pomáhali a překonávali všechno, co tu ještě nebylo. Udávali své sousedy a bylo to jen a jen o penězích.

Šli jsme s tátou i na hřbitov, což byl pro mne velký zážitek. Předtím jsem na podobném nikdy nebyl. Většina těch, o kterých mluvím nemá ani svůj hřbitovní kámen. První kamínek, co dáváme místo květiny, jsem položil na kamennou stélu popsanou starým hebrejským písmem. Až mnohem, mnohem později jsem držel v rukou hebrejskou modlitební knížku, stál vedle Pavla Göreho a opakoval s ním a s deseti dalšími modlitbu za zemřelé – kadiš.

O mnoho let dříve většina z nás měla strach a nechodila ani na ten náš liberecký hřbitov. Báli jsme se sousedů, soudruhů, přátel, že nás udají a budeme mít problémy. Neumřít Stalin a o pár dní později Gottwald, známá Stalinova podržtaška nebyla nám po procesu se Slánským dávána velká šance na přežití. Až mnohem později jsem tatínkovi přestal vyčítat strach. I já byl konfrontován se zbabělostí – s anonymními výhrůžkami a pohrůžkou, že s námi zatočí. Vnukovi bylo 10 let a svět není o nic lepší, než byl v dobách mého mládí.

Svět se pohybuje po spirále a mnoho věcí se vrací. Počkejme si na léta budoucí. Doufám, že budou. Je o čem přemýšlet, vracet se k minulosti a zároveň věřit, že to špatné se někde ztratí a nikdo to nebude postrádat. Že svět bude vždycky pozitivní.

Žádné komentáře: