pondělí 20. února 2012

V Přepeřích u Turnova se narodil otec české motorky

    Odkud se vzala první česká motorka? Na to vám rád odpovím. Její otcové byli dva a jedním z nich je rodák z Libereckého kraje. Václav Laurin se narodil 27. září 1865 v Přepeřích u Turnova. Václav Klement se narodil 16. října 1868 ve Velvarech. Že jsou vám oba nějak povědomí? No jistě! Oba dva rovněž stáli u zrodu aut v Mladé Boleslavi.
    Vraťme se k tomu, s čím a jak začínali. I tak slavný konstruktér jako pan Daimler začal nejprve s motocyklem. Když ti naši dva začínali, jezdilo se ještě na koních a kola měla přední kolo vysoké a vzadu malé kolečko. Pokrok byl v tom, že kola už nebyla ze dřeva. Vysoká kola brzy udělala místo nižším, do kterých se začala montovat první kuličková ložiska.
    Takové kolo si pořídil i V. Klement. Když jej dal promazat k zámečníkovi, ten, neznaje se k pokroku, vysypal z ložisek ony „zbytečné“ broky a vrátil  promazaný bicykl bez ložisek. I psal Klement do dílny drážďanské v Ústí nad Labem, aby mu kolo spravili. Obratem mu česky psaný dopis vrátili s poznámkou, že chce-li od nich odpověď, žádají o sdělení řečí srozumitelnou. To byla asi ta poslední kapka, kdy se V. Klement rozhodl mít vlastní, českou opravnu kol. Manželce přenechal stagnující knihkupectví a otevřel si opravnu a dílnu k sestavování kol.
    Václav Klement hledal dlouho společníka než našel přepeřského Laurina. Ten v té době pracoval v Turnově u firmy stavějící kola. Tam se ti dva, později tak úspěšní a slavní potkali. Podnikavý a výbušný Klement a uvážlivý a klidný Laurin. V prosinci roku 1895 si před Štědrým dnem najali dílnu na kraji Mladé Boleslavi za 60 zlatých čtvrtletně s plochou 120 metrů čtverečních.
    Začátky byly krušné, protože domácí kola byla málo atraktivní a kol se prodávalo málo. Klement sháněl objednávky a Laurin vedl výrobu. Vedlo se jim asi tak, že banka jim poskytla půjčku na výplatu dělníků jen protihodnotou za vyrobená kola složená do bankovního trezoru. Za čas ale nestačilo ani to. Zájem o kola dál klesal. Klement se tedy rozjel do Paříže sondovat, co  a jak vyrábět. S Laurinem shodli, že to budou motorky, později snad auta.
    Jak prozíravé rozhodnutí! Klement z Paříže přivezl motorku a požádali o úvěr na rozjetí výroby. Bohužel, opět se střetli s byrokraty. Nula od nuly pošla, ale alespoň se při tom zasmáli. Obšírnou žádost o finanční pomoc slepili v některých listech k sobě. Za půl roku se jim suplika vrátila s odpovědí, že se žádost o úvěr zamítá. V místech, kde žádost slepili, byla nerozlepená, nečtená.  Tehdy měl prý Klement říci: Ti chlapi se na to ani nepodívali, ale obešli jsme se a obejdeme se i bez jejich pomoci.“ (Co nám to dneska připomíná?)
    Zkoušky s pařížským motocyklem nedopadly dobře. Motor byl slabý, asi čtyři pětiny koňské síly a byl umístěn na předním kole. V té době konstruktéři nevěděli, kam dát motor jinam. Býval i u řidítek nebo vzadu na nosiči za sedadlem řidiče jako zavazadlo.
    Když si uvědomíme, že živinou pro tento pekelný stroj plný nástrah byla hořlavina I. třídy – benzín, je s podivem, že Laurin přišel jen o několik zubů a Klement o obočí. Oba dva se pustili do konstrukce vlastního motocyklu. Šlo jim především o bezpečnost a jednoduché ovládání v jedné páce na řidítkách..
    V roce 1899 byla jejich motorka, kterou pojmenovali příhodně Slavia, hotova. Aby zvýšili stabilitu stroje umístili jako první motor dolů do rámu tam, kde je dnes. A ještě jedno revoluční zlepšení zavedli – elektromagnetické zapalování. Motocykl mohl dosáhnout rychlosti  35 kilometrů v terénu a 50 kilometrů na závodní dráze.
    Časopis „Epocha“ v roce 1900 chválila spotřebu, která byla opravdu nevelká: 50 – 55 krejcarů na sto kilometrů. Zmínění pánové vyrobili dvě rozdílné pojízdné kubatury této řady motorek. Jednu s motorem 1,25 koňských sil a druhou o polovinu síly koňské vyšší. Silnější varianta mohla být pomocí otáčivého kloubu spojena s elegantním závěsným vozíkem z ocelových rour a dobrého plátna. Cena stroje s celou výstrojí – 480 zlatých, přívěsný vozík „sajdkára“ podle úprav od 90 do 100 zlatých.
    Po prvních úspěších motocyklů se dvojice pustila do výroby dalších jedno i dvouválcových motocyklů. Jejich motocykly pronikly do Francie, Kanady, Anglie a Ruska. Motocyklový závodník Václav Vondřich na motorce L+K ve Francii zvítězil a to byl teprve začátek. Nastal čas prvních aut a úspěšné značky L+K, tedy Laurin a Klement, ale to je už jiné povídání.

Žádné komentáře: