neděle 12. února 2012

Židovská šlechta


            Velký počet Židů dosáhl v Rakousko-Uherské říši šlechtických titulů. Mnozí se usadili na venkovských sídlech a vedli život k nerozeznání podobný životnímu stylu šlechtických velkostatkářů. Jiní získali významné postavení v hospodářství monarchie, další působili v úřadech, armádě nebo se významně prosadili v kulturní oblasti. S. Zweig o nich řekl: „Přizpůsobit se prostředí národa nebo země, ve které Židé žijí, není pro ně jen vnější ochranou, nýbrž hluboce niternou potřebou. Jejich touha po vlasti, klidu, oddechu, jistotě, po tom, aby se necítili jako cizinci, je nutí, aby se připojili ke kultuře svého okolního světa. A sotvakde se uskutečnilo takové spojení šťastnější a plodnější...než v Rakousku.“
            Židé totiž, bez ohledu na to, zda byla antisemitská vlna silnější či nikoli, hráli po celou dobu existence „starého Rakouska“ významnou roli. Výpady proti nim způsobili, že část se stáhla do pozadí. Někteří se stali propagátory sionismu, ale značná část nadále spoluvytvářela a realizovala cíle monarchie. Majoritní společnost dlouho neumožňovala Židům jinou seberealizaci, než činnost uvnitř vlastní komunity. S křesťany se stýkali především kvůli obchodu a finančnictví a to v důsledku známého důvodu, kdy křesťanské církve dlouho zakazovaly svým věřícím půjčovat na úrok. No a křesťané zas takovými křesťany nebyli, aby půjčovali a nic z toho neměli. K tomu se dostali až později.
            Pro Židy nebylo podnikání „malým dobrodružstvím“ křesťanské šlechty, na jehož konci byl územní zisk a sláva nebo zchudnutí rodu, ale činností, jehož výtěžek jim dával relativní svobodu jednání.  jim dávala svobodu jednání, svobodu, kterou nepoznal otrok, vyděděnec nebo pária v okolním světě.
Nemusel to být výhradně obchod, později průmysl nebo finančnictví, ale zrovna tak svobodná povolání, oblasti státní správy, armády, zdravotnictví, umělecká řemesla, sdělovací prostředky nebo věda. Traduje se vysvětlení fenoménu dosažené úspěšnosti: Žid není služebník. Při nástupu do práce už myslí na obchod a smyslem jeho života je od prvního dne vlastní existence. Netušená vlastnost, jejíž kořeny musíme hledat v celé dlouhé existenci diaspory a putování okolním světem. Nesmířeni se  svým osudem dosáhli významných postů, „ocenění“ - vymezení se jako židovská šlechta.
            Celý proces uznání a společenského povýšení a úspěšnosti vybraných Židů je odrazem společenských změn habsburské monarchie v období ohraničeném přibližně vládou Marie Terezie a rozpadu říše.
            Velkým problémem zůstává vymezení samotného pojmu židovská šlechta, kdy osciluje její ohraničení od nekritického obdivu na jedné straně s odmítáním na straně druhé – nevyváženého vztahu k Židům a ke šlechtě vůbec (viz československé zákony o příslušnosti – zániku šlechtictví v Československé republice) a to i z pohledu na výchozí kriteria – vymezení, koho za židovského šlechtice považovat. Zda to jsou skuteční příslušníci židovského národa s odvozením od židovské matky, vyznávající víru nebo konvertité, kteří změnili víru před nobilitací či po ní.
            S ohlédnutím na dějinné zákonitosti rozvoje společnosti, ke které Židé tak významně přispěli, považujme židovskou šlechtu za fenomén národa, zvláštní skupinu nové šlechty monarchie, která, dosud na okraji vědeckého zájmu, si jistě zaslouží hlubší rozbor a přehodnocení významu k přínosu dějinám společenských vztahů v Evropě zhruba posledních tří století.
(Zdroj: Jan Županič Nová šlechta rakouského císařství).

Žádné komentáře: