pondělí 19. srpna 2013

Mladý Kouba, rámař z Mimoně




Být to tak za Rakouska a být aspoň Orlíkem, vévodou z blízkých Zákup, to by pak přítel Kouba z Mimoně byl dvorním dodavatelem. Žádný pucifous, nebo ten, kdo vodí koně kolem dvora. Živnost, co do způsobu obživy a důležitosti na úrovni dodavatelů nejlepšího sortimentu, v té nejlepší kvalitě (té rakouské)....
To byla a je práce rámaře, v mém případě pana Kouby z Mimoně. Jako, že jinak mám smůlu a chodím do lesa na houby, když nerostou a koupat se, když rybník zamrzne. Jindy mám zase štěstí já, když moje holička z Jablonce (ve firmě Šmik a Šmik) brilantně stříhá a k tomku si báječně povídáme.  
Našel jsem a do portfolia jsem si vedle jména Kouba založil vizitku s královskou korunou a dovětkem „královský dodavatel“. Rámař, co umí a ústa rovněž nezavře. Vzácné, vzácné koření! Spojení dovednosti rukou a kapacity mozkové tkáně. Jsem u něho, a jako bych byl u holiče, nebo v cukrárně, na peroně u vlaku, u doktora v čekárně. Nemusím na úřad, ani ptát se nemusím. Je jako encyklopedie, místní „bedekr“ a k tomu kronika okolí, podrobná mapa od Matouška, letecké snímkování, googlovské zmapování světa, ulička po uličce.
Můj milý pane Koubo, klobouk před vámi smekám a vaši práci obdivuji. Jste machr par exelance. K tomu umíte okořenit vše znalostmi, které jsem nečekal. A přitom se toho v Mimoni a okolí jen za posledních „pár let“ tolik událo! Připadáte mi, jako národní buditel někdy z první poloviny 18. století. Jste pro mne zdrojem informací, které bych jinde nezískal, nesetkat se s vámi. Žel jste  výjimkou a té já si dovedu vážit. Nerámujete mi jenom obrázky, ale seznamujete mne s vaším okolím. Je to fajn mít přítele, co umí a je na správném místě.
Nemá každé město tak zapáleného kustoda a zároveň zručného mistra svého řemesla. Takoví, jako on, ať kandidují a zastupují své spoluobčany a tvoří vládu městu, svému kraji, neboť takoví jako on jsou mízou i krví současnosti, ale i budoucnosti.
I mé obrázky v jeho rukou jsou tam, kde mají být. V dílně, kde čekají, jako já u svého doktora na ošetření. On totiž není rámař, jako rámař. Tenhle má o jedno oko víc. Jakoby opatřen ještě jedním, umí si poradit a na vysoké úrovni zhotovit, co si kdo objednal, někdy i víc.
Nechci, než poděkovat a říci, že v Mimoni mají velké štěstí na opravdového zručného a chytrého řemeslníka, který má i dar slušného chování, vedle toho, že umí, jako málokdo jiný. V Mimoni prostě zapršelo a já našel kousek od náměstí toho, který umí víc, než ti druzí. Zvládnout řemeslo je dar, a umět prodat svoji práci? I to pan Kouba umí  stejně, jako chcete-li exkurzi do dějin malování. I o tom ví hodně. No, řekněte, není to pro Mimoň výhra v loterii?                                                                                                          

Žádné komentáře: