pátek 8. listopadu 2013

Na louce plné kvítí




Bylo mi míň, než si myslím. Seděl jsem na dece docela tiše a slunce svítilo nade vší pochybnost naplno. Seděl jsem na dece s mámou a nevěděl, co na to říct. Chtěla od táty odejít a nevěděla, jak to má říct. Táta byl v té době zavřený a mně byly jen čtyři, možná pět let. Když jsem se potom k tomu monologu po létech vracel, viděl jsem jen tu deku, košík s jídlem a slunce v záhlaví, jak do nás praží. Ten den byl omyl. Maminka plakala a já jen způsobně seděl a nezlobil. V košíku z bužírky měla domácí malinovku, dva chleby s řízkem, peněženku, klíče, síťovku a dvě jablka, inkoustovou tužku a pár lístků modrého toaletního papíru. 

To deka, co jsme na ní seděli byla zajímavější a pestřejší. Barvy prapodivného vzoru už dávno vybledly. Kdysi, když se ti dva brali, byla nová a dostali ji v krásném bílém balícím papíře převázaným silným papírovým motouzem. Papír a motouz byl léta schováván pod půdou ve skříni. Matka nikdy nic nevyhodila. Deka měla jistou nevýhodu. Kousala. Většina toho, co se dřív nosilo, kousalo a štípalo, mučilo děti i dospělé. Ten den mi to, jako  zázrakem, nevadilo. 

Na dece se děly věci! První po ní přešli mravenci, pak roztodivní brouci. Ti nás přišli očichat, ohmatat a zase odešli. Někteří si i kousli. Nejvíc mi vadila hovada. Oháněl jsem se po nich rukama s hned jich pár leželo na dece. Mordoval jsem je jako katolický kněz indiány. Pleskl jsem mámu do zad a radostně vykřikl: ,,Mám ho, hovado, hloupý!“ Máma seděla, nohy zkřížené, brečela a omylem snědla i můj řízek. Chtěla vypít i mé pití, což jsem jí ale nedovolil. Měl jsem ukrutánskou žízeň, jako trám, jak říkají dospělí.

Vím, co mi chtěla říct. Neřekla, ale jakoby ano. Jakoby křičela, žalovala a hádala se s ním, ale přitom mlčela. Hrála si všelijak s prsty, dívala se na mě, pak se podívala do sluníčka a vzala si z košíku černé plastové brýle. Na ty jsem zapomněl. Ležely úplně dole pod zabaleným chlebem. Potom řekla: ,,Jsi ještě malej, nerozumíš tomu,“ a přestala brečet. 

Měla pravdu. Nechtělo se mi přemýšlet o věcech, které jsem nechtěl slyšet. Vzala mě kolem ramen a políbila za ucho. Bylo mi, jako by mě kopla něžně do holeně. Slunce mi ten den spálilo záda a já se pak celou noc trápil, jak moc mně kůže pálila.  Deku jsme společně vyklepali, složili a uložili do košíku. Máma si v potoce umyla obličej a já se do něho, když se pak nedívala, vymočil. Byl jsem tehdy opravdu malý. 

Louka zůstala tak, jak jsme přišli. Nepošlapaná. Slunce se naklonilo k obzoru a já si řekl: Fajn, nic se nezměnilo, zůstanou spolu…

Žádné komentáře: