pátek 13. června 2014

Překrásný den na Českolipsku




Kuřivody je bizarní název vsi, to mi nikdo nevymluví. A jak to řeknu, stýská se mi po tom, co jsem viděl minulou sobotu. V té krajině, která je malebná a není od věci si říci, že je třetihorní, kam dohlédneš je kopec, žádné návrší, ale sopka. A co se to odpoledne dělo tam za Mimoní, to se jinde nevidí. Všichni převlečení do uniforem vojska rakouského a pruského. I koně měli uniformy a poslouchali rozkazy v němčině. Však se také té válce říkalo válka Němců s Němci.
Jeden z nich mi slíbil, že se se mnou vyfotí, dá mi podržet zbraň, a že budu svatosvatě svědkem náramné podívané. A že to byla pravda, mohu jen potvrdit. Na prsou chrabrých vojínů se blyštěly medaile. Při bližším ohledání mnou bylo zjištěno, že se nejedná o originální, ale repliky původních, vzácných medailí. Šavle řinčely a bylo nádherné počasí. Takových zvědavců jako já,  přišlo hodně. A když se se mnou vojín Náhlovský přišel vyfotit, už se řadila fronta na foto s někým, kdo umí nosit historickou uniformu a těžkou pušku. Asi to byla předovka, co se nedala srovnat v rychlosti střelby se zadovkou, kterou používal nepřítel – Prusové. Ta také v roce 1866, kdy se opravdová válka uskutečnila, vedla k porážce Rakouska. Zjednodušeně....
Už to, že nebylo mráčku na obloze, přivedlo víc a víc nás návštěvníků na plácek u školy, kde „lehká“ jízda z pistolí při kašírovaném útoku střílela na hlávky zelí .... Efektní rozprsknutí zelené hlavy trochu kazilo, když jsem si předtím všiml, jak do každé zelné hlávky byla zavedena drátkem elektřina – rozbuška, co v pravou chvíli byla odpálena, načež hlávka explodovala v povětří se ocitly kousky zelí do zelňačky. V jízdě byli zařazeni i kadeti, tak ve věku kolem čtrnácti let i copatá děvčata, co svůj bujný vlas i vzedmutou hruď schovala do uniformy. Svět chce být klamán i v Kuřivodech.
Je třeba říct, že žádné vstupné, ani parkovné tu nebylo. Opravdu nebylo vybíráno nic, což mi jako chlapci od Liberce přišlo až rozmařilé. Opět tu je příklad k zamyšlení, proč do krajského města lidé jezdí tak neradi, o turistech nemluvě.
Celičká sobota byla propletena samým překvapením. Připadal jsem si jako na dobře organizačně zajištěné akci. Svijanské pivo chutnalo, selátko na rožni rovněž. Tráva na místě střetu pěších i jízdních byla posečená, shrabaná a odvezená. Frekvence dopravy byla omezena, ve prospěch nás opěšalých.
Mohu bez nadsázky říct, že co se zdařit mělo, to se podařilo. Rakouští vojáci i po sto letech dostali na frak, ale jinak to nešlo. Mile mne překvapilo množství stánků se vším možným, kde sortiment neurážel prodávajícího ani kupujícího. O to víc mě překvapilo, kdy už vše spělo k tomu, že se v dobrém rozejdeme, že oslovený prodejce keramiky, který toho ze svého moc hezkého sortimentu moc neprodal, mou nabídku, že koupím, ale levněji odmítl s tím, že ceny jsou i tak nízké, že ne. I to je cenová politika, a každý ji musí respektovat. O tom to všechno je.
Suma sumárum, jen víc takových bitev, kde sražení zařvou jako tygři, a po chvíli vidíte, že jim nic není. Víc takových krásných dní, kdy všichni říkáme: To bylo dneska krásně, kéž by to chtělo vydržet co nejdéle. To nám všem a sobě rovněž přeje Egon Wiener.

Žádné komentáře: