neděle 1. června 2014

Studny a senkrovny

Studny a senkrovny se od sebe moc neliší, ale splést si jednu s druhou v období žízně, nijak zvlášť nepotěší. Studna bývá hlubší, tudíž je v ní více vody, senkrovna má přepad vody ven, což vede k tomu, že v téhle díře zůstává díl více hutnějšího sajrajtu než očekáváte. Nebyl bych dítě ze vsi, kdybych nespadl aspoň do jedné z těhle děr a to v mém případě opakovaně. Nijak zvlášť nedoporučuji přesto, že v pozdějších letech se tomu zasmějete i vy a nejen vaši kamarádi, kteří tenhle „humorný“ příběh slyšeli poprvé...
Poprvé jsem do toho spadl v pěti letech v sedě na tříkolce, když jsem si najel na prkna, která jistila sesuv vykopané zeminy zpět dolů, do právě vykopané senkrovny, která byla asi dva týdny ve zkušebním provozu. Sedíc na tříkolce, nahnul jsem se více dopředu a pak si nic víc nepamatuji, než že jsem seděl opět na tříkolce uprostřed hovínek a biologického odpadu, který se už čtrnáct dnů lil doma do záchodu. Nic mě nebolelo, netlačilo, než že to smrdělo a lepilo se všude. Zajímavé bylo, že to bylo i na vnitřní straně kalhot, za krkem, pod košilí, v rukávech i v ponožkách. Měl jsem na hlavě čepici se štítkem a i pod ní ve vlasech jsem cítil, jak se něco třese a lpí.
A k tomu všemu jsem koktal. Chlapi, co senkrovnu dva měsíce kopali, byli tři bratři z nějakého ústavu, ne příliš bystří a jako bonus koktaví. Neměli mě čemu naučit, ale i tak jsem stačil já od nich odkoukat a lehce zvládnout tu zajímavou dělenou řeč – koktání. Rodiče z toho byli jurodiví, ale správně doufali, že mistři díla odejdou a mně zůstane jen vzpomínka... V rozporu s jejich přáním jsem do první třídy nastupoval s papíry, že jsem retarda, odnaučený kokta. Samozřejmě ve zkratkách a šifrách, což vedlo pozdější kádrováky k rozličným závěrům a úvahám, kam mě zařadit, kam mě doporučit, a jak se mě zbavit. Často byl zpochybňován můj intelekt, neboť naučit se obstojně koktat za pár týdnů bylo v padesátých letech minulého století podnětem k přijetí závěrů i o možném protistátním spiknutí. Mě tehdy zachránil věk a dosavadní bezúhonnost.
Řval jsem tehdy jako lev. Skruže kolem mne daly mému hlasu zvuk válečné polnice. V tu ránu byli u mne koktaví bratři, kteří právě posvačili a trávili čas čtením Rudého práva, neboť denní tisk byl v době svačiny brán jako součást odpočinku. Místo rozboru tisku, se čile rvali s mou máti, která chtěla do těch sra...k skočit za mnou. Pak přiběhli dělníci z truhlárny, táta se svou sekretářkou, pan Michálek, přítel rodiny, sousedi a chlap, co kopal hrob na hřbitově přes ulici. Vytáhli mě na provaze, ale vše kolem mne bylo přilnavé a všude ulpělo to smradlavé.
Když už jsem byl venku, nikdo mi ruku nepodal, ale sehnali hadice z celé ulice a na dálku mě ostřikovali, jako by myli malomocného. Stejně tak chudáka tříkolku. Potom si každý připisoval k dobru moji záchranu a v životopisu uváděl, že zachránil topícího se chlapce s velkým nasazením vlastního života ve složitém prostředí ohrožující zdraví a v těžko dýchatelném prostředí. Je pravda, že jsem se za svého života do žumpy propadl ještě dvakrát, ale to už bez mediálního zájmu. Ale věřte mi hovínko smrdí stejně, ať je vám pět nebo dvacet.

Co dodat. Studny bývají hluboké, voda v nich je pitnější a pokud vyjdete ven živí, pak je rovněž na co vzpomínat. Co nejmíň takových vzpomínek vám přeje vícebojař v tomto odvětví, dnes už vysmátý váš Egon.  

Žádné komentáře: