sobota 18. dubna 2015

Do divadla s respektem

Tak, jako dospělí v Čechách mají svého dobrého vojáka Švejka a Járu Cimrmana, měly jsme my, děti, před víc jak 60 lety Hurvínka a Máničku. Já jsem je poznal osobně na vzdálenost asi 10 metrů v libereckém divadle u Šaldů. Televize ještě nebyla a tak nedělní představení byla beznadějně vyprodána. Nevím, co táta tehdy za lístky dal, ale já Hurvínka musel vidět. Šlo o víc, než o prestiž mezi dětmi, asi jako dnes mezi dospělými vidět Madonu, „Majkla Džeksna“.
Hurvínek mluvil našimi ústy, řešil s taťuldou problémy nám klukům tak blízké. Měl koloběžku jako jsem měl já, psa, po kterém jsem toužil. A potom se zvedla opona. Ti menší v auditoriu začali brečet a na velké jeviště liberecké scény vjel na koloběžce malý dřevěný kluk. Za stolem seděl taťulda a mezi nohama se jim pletl pes. Aby je bylo slyšet nemluvili nahlas - křičeli. Křičeli tak, že z první řady diváci odcházeli a potkávali se u dveří s opozdilci. To nebyl Hurvínek z naší velké, šelakové gramofonové desky, kde byl jako já, jeden z naší party, ale tady na jevišti to nebyl on. Proč tak křičí? Nemám rád křik.
Maminka se mi to o přestávce snažila vysvětlit: „Nahoře, jen se podívej.“ Já zvrátil hlavu dozadu a měl jsem v ten okamžik pocit, že na mne spadne obrovský lustr. Nade mnou se rozprostíral otevřený prostor vysokého domu, který neměl nic, než otevřená patra. Tam směrem vzhůru, na ochozech, všude stáli lidé s dětmi, prohlíželi budovu a hovořili tiše, s pokorou. Celé divadlo mi připadalo jako mraveniště, nebo úl plný včel. Maminka chtěla, abych věděl, proč Hurvínek na scéně tak ukrutně křičí. Asi jsem to tenkrát nepochopil. Ten, který na mě křičel své klukoviny, přel se s tátou o věci, které jsem potřeboval vědět. To nebyl Hurvínek, co se mnou chodil spát, kterého jsem měl tak rád. Na cestě domů jsem se dozvěděl od táty, že jsem nevděčný a máma řekla tátovi, že jsem tam něco chytil, že mám teplotu, a že jdu rovnou do postele.
Od té doby uběhlo milion let. U Šaldů na prknech, co znamenají svět, jsem viděl generace hvězd i hvězdiček - hrály, zpívaly, tančily. Předávali si medaile, diplomy, vysvědčení. Pokaždé, když šla opona nahoru a světlomet hledal svého hrdinu, vzpomněl jsem si na Liberec padesátých let. Na tryzny, když umřeli Stalin a Gottwald, Zápotocký, na kozáky tančící kozáčka, na hry a události tady na jevišti, při kterých tuhla krev, či při kterých jsme se bavili. Tam, někde úplně vzadu, s tím začal jako první Hurvínek a já tam byl s ním.
Co slzí, potlesku i upřímného pláče, co stesku, co výkřiků do tmy. Sedím a poslouchám, svět kolem mé hlavy se točí všemi směry a samo divadlo je rotují svět. Co tady stálo, sedělo a schody prošlo lidí, pozdravili se, lehce se uklonili, usmáli se na sebe a pokračovali dál. Čaj, káva, něco ostřejšího, dobré víno. Co se tu prošlo hlav, chlapských vousů, beznadějných pleší, obleků, šatů a rób, falešných perel, prstenů, mechanických či digitálních hodinek. Prapodivná představení, falešné poklony a plané sliby, kus dějin mého města. Dost daleko od centra Prahy.

Dá se říct mé divadlo, můj svět, můj Hurvínek s Máničkou, mí herci, které potkávám. Některé nepotkám už nikdy. Hurvínek téměř osiřel. Něco prostě nejde a ne všechny experimenty musí vyjít. Hurvínek to poznal na své ,,kůži“. Ne všem dětem se zavděčil. Možná o něco dřív, než ostatní.  

Žádné komentáře: