pátek 24. dubna 2015

Konečně je venku trochu teplo




15. duben, jedno který rok. Pokaždé do vás změna počasí uhodí a vy, ač toužíte po teplu, jste překvapeni. Já aspoň ano. Když tomu bylo poprvé, tak všechno, co na mě ráno maminka navěsila, jsem nechal ve škole. Ráno ještě byla zima a já byl z domova navléknut, jak cibule. Postupně, přestávku co přestávku, jsem svlékal bundu, svetřík, košilku a domů jsem se vracel v tričku. Ostatní zůstalo ve školní šatně. Maminka se zlobila, ale to první jarní opravdové teplo bylo plné kouzel a tak zlobení se na prvňáčka brzo skončilo.
Ráno šest a po obědě přes dvacet. To zmátlo i řidiče autobusu. Měl krátkou pauzu přes oběd a usnul za volantem na konečné u nás za domem, jako špalek. Probudila jej až máma, když na něj křičela z okna: „Pane Josef, nespěte, je poledne, za pět minut odjezd!“. Pan Josef to stihl.
Táta nadával, když přijel ve čtyři, že se ti kotelníci u nich v Totexu zbláznili. Pekli psa a celou fabriku ohřáli troubové taky. Sám ředitel tam do kotelny vlít. Dostal prý kus masa a změknul a jen jim vynadal. Tátovi víc, protože byl jejich mistr a všichni věděli, že kotelníci pokaždé jeden  den v týdnu pečou psa. Tentokrát se ale spálili. Přišlo první odpolední teplo a to překvapilo mě ve škole, pana Josefa v autobuse a kotelníky, kteří fabriku přetopili i spoustu lidí na ulicích, co se ráno příliš teple oblékli. A to se psal rok čtyřiapadesátý, takže tyhle malé epizody se udály před více než 60 lety…
Letošní první odpolední a večerní vedro mělo stejného režiséra. Teplo bylo celý den. Navečer jsem si oblékl sako, do tašky vzal pár svých knih a šel na besedu se svými čtenáři. Až venku mi došlo, že jsou spíš na koupališti, než v uzavřené místnosti. Kupodivu jsem se mýlil a skoro dvě desítky lidí přišly, aby si mě poslechly. Odnesly to hlasivky. Posluchačům se nechtělo domů a tak jsme tam byli skoro dvě hodiny. Horko, dusno k zalknutí.
A tak jsem si vybavil ta předchozí léta v polovině dubna, co patřila pokaždé k nejlepším v měsíci. K těm nejteplejším a nejhůř zvladatelným patřila dubnová horka ve školních lavicích, ve třídě nebo u tabule, případně i při psaní testu bylo zle a jeden myslel jen na jedno - jak z budovy ven. Chudáci učitelé nebyli dozajista jiného názoru, ale byli za nás zodpovědní a domů  nás pustit dřív nemohli, i když si nepřáli nic jiného. Když taková náhlá změna počasí zaútočí, musí být zle i na zubařském křesle, za pokladnou v samoobsluze, v kanceláři v sedmém, jako v osmém, či devátém patře.
Nevím, nesvěřili se mi ptáčci na obloze ani rybky na potoce. Těm rovněž přišlo teplo vhod, to samé přišlo na rybáře, myslivce. Všichni, co mají svět kolem sebe rádi se pokaždé radují, jako děti před školou. Je teplo, teplo, kéž by vydrželo.

Žádné komentáře: