sobota 18. dubna 2015

V čase, kdy mám spát


Ono to chrápání má taky své výhody. Mám s hlasitým spánkem už od útlého mládí problémy. Ty legračnější jsou spojené s tím, že mě kolektiv i s postelí vynesl spát na chodbu. Ty horší jsou spojeny s mlaskáním a tím, že mě stále budili. Na vojně to bylo brutálnější. Chodil jsem spát poslední a raději i první vstával. Výhody se brzy ukázaly. Stihl jsem toho víc, než ti ostatní. Čas na spaní jsem doháněl ve dne.
V milovické posádce jsem usnul ve funkci dozorčího. Náš útvar jsem zablokoval a cvičný poplach se konal bez našeho výjezdu do cvičného prostoru. Trest jsem v klidu prospal. Usnul jsem ve vojenském kinu a probudili mě myši, kterým rovněž vadilo, že jsem chrápal. Později na konferenci o naší práci jsem byl v hotelu Olympik v Praze ubytován s černochem z rovníkové Afriky, který chodil v tradičním kroji a nemluvil jinak, než afrikánsky.
Ten první noc vůbec nespal, seděl na židli a poslouchal a něco žbrblal po jejich. Druhý den, kdykoli jsem se probudil, tak tančil, z nohy na nohu, ruce nahoru, zvrácenou hlavu. Třetí noc se svlékl do naha a vše, co měl, mi obřadně předával. Z vaku mi ještě přidal luk, několik šípů, kosti z nějakého zvířete, nějaké kamení, barvičky na kůži, nůž, sušené maso, nebo rybu, to už přesně nevím. Hlavou bušil do podlahy a zpíval, pořád zpíval. Mně to přišlo, že mečel jako koza, ale to spíš, že byl v transu a pořád se opakoval. Přidal mi lýkové střevíce a k ránu se vydal chodbami hotelu, aby všem delegátům sjezdu sdělil pravdu o tom, že mocně chrápu, možná i něco víc… Později doma jsem se dozvěděl, že jej zavřeli na pozorování do Bohnic, ale protože to byl syn nějakého místního afrického krále, tak jej odvezli až k letadlu a poslali domů, do Afriky. Nic z toho, co mi dal, jsem si nenechal, až na ty kamínky a nějaké ty kostičky z opičky…
To v Rusku, v jednom z Vladimirských hotelů, jsem dostal dvoulůžkový pokoj s příslibem, že mi žádného dalšího spolunocležníka nedají. Dali: „On tože inostranec, artist iz z Čechoslovakii…“ Tak jo, souhlasil jsem. Dvě noci pro něj budou dlouhé… Byl od nás, já z Liberce, on z Ústí - Vašek Neckář. Moc jsme se neznali, spíš já znal jeho z rádia. Zpíval na místním stadionu a v největším sále na oslavách přátelství obou krajských měst. Přišlo mi divné, že o tom nemluvil, spíš se zajímal, proč to chrápání neléčím. A tak jsme toho obě noci moc nenaspali.
Přišlo mi úsměvné, co musí mladí umělci všechno udělat, aby zpívali první ligu, jak sám tvrdil tehdy hodně mladý zpěvák. Dostal ,,to“ jako kandidátský-stranický úkol, zpívat na oslavách družby mezi národy a za trest se ani nevyspí…


Je to už víc jak 40 let. Já chrápu a přestalo mi to vadit, Vašek si už taky leccos odbyl, lidé zmoudřeli a ve světě se událo spousta zajímavých věcí. A vzpomínky? Převažují už jen ty úsměvné. Špatné byly vytlačeny těmi, které i potěší. A chrápání? Komu vadí?

Žádné komentáře: