pátek 24. dubna 2015

Hlášení o dětství plném dospívání




Jít do lesa znamenalo i pro mě, kluka z Machnína, jít a užít si kolo a těch pár metrů do lesa jet. Neboť kluci přeci nechodí pěšky a kdo je vidí, tak je i slyší, neboť pokaždé se něco přidá, odebere, obyčejně na zadním kole a to potom správně chrastí, klepe, skřípe, drnčí.
Čeština je tou nejkrásnější řečí, která dokonale vystihne, co chce chlapec určitého věku světu říci. Ten nejlepší věk pro tato sdělení je mezi osmi a čtrnácti lety. To se v mysli těchto mladých mužů dějí věci! Svět a blízké okolí se diví, odkud jsou tihle chlapci, kde se tu vzali? Jsou velcí, moudří, chytří, ochotní a hlavně jejich magneťáky tak krásně, nahlas hrají. V dobách mého mládí to byly magnetofony Sonet DUO - ty nic, vůbec nic nezničí. Domácí úkoly? Jak rychle je chlapci v tomhle věku zpracují, odbudou domácí práce, uklidí. Práce jim jde sama od sebe, protože venku je čekají ostatní, co s nimi dobývají svět, zahrady, tmavé kouty, dravé řeky, hřiště za vesnicí a hluboký les.
Naše vesnice leží v ďolíku, rozdělena Nisou na dvě úplné rozdílné části. Ta jižní to je bezesporu cesta na Karlov, k Hamrštejnu, nebo ke škole a dál k městu. Ta dál, ke hranicím s Polskem vede na Bedřichovku a lesem ke Frýdlantu, nebo k Hrádku. Sám nevím, jak jsem to rozhodl a kam se vydal. Na kteroukoli stranu byl kolem les. Jako bych žil v prázdném sudu ze dřeva a s obručemi kolem pasu. V sudu plném okurek, vinných listů, v láku, kde plavaly mouchy, kam jsem ponořil hlavu, pil a myslel jsem, že jsem v ráji. V sudu plném močáků, kde mi maminka dovolila dlouhými dřevěnými vidličkami zalovit a okurkou se posílit vždy, než jsem sedl na kolo. Jednu jsem snědl tak rychle, že jsem se skoro udusil, druhou jsem strčil do kapsy vzadu u tepláků a třetí jsem nesl v ruce, aby maminka viděla, že si ji jako beru na cestu. „A vrať se brzy,“ řekla pokaždé máma a já měl čas, tak dvě hodiny, k tomu, abych byl viděn, dalo by se říci při všem, co dělá kluka chlapem na severu, spolu s cestovatelem Holubem a řekou Zambezi kdesi v Africe.
Nechtějte prosím pochopit, tehdejší myšlenkové pochody mé a mých vrstevníků. Naše výpravy končily často hluboko v lesích Bedřichovky, blíž Frýdlantu, než Liberci. Potkávali jsme cestou tváře cizinců, co kamsi spěchali a nás neznali. Viděli bandu kluků na kolech, kterým případně dali napít, když jsme si řekli. To jsme si udělali čas a sedli na temeni kopce na pařezy a poslouchali vzdálený hlas silnice a aut. Do toho nám hučel les, mušky, vosy a vítr, co o patro výš hladil listy, které se hlasitě třely. Les ševelil a vydával i strašidelný hluk. To většinou před bouří. A pokud jsme byli zrovna v lese, nebyli jsme žádní hrdinové, skočili jsme na kola a šlapali z kopce, přes asfaltku dolů k Machnínu. Doma mi maminka jen řekla. „Bude pršet, sundej prádlo, ale nejdřív si umej ruce, máš je od hlíny.“ „A od šišek, co jsme po sobě házeli,“ doplnil jsem tiše a šel sundat prádlo ze šňůry.

Žádné komentáře: