úterý 14. dubna 2015

Kam patřím, je má volba




Jsem dalek toho podsouvat něco někomu, co není z jeho hlavy. Mám k tomu své důvody. Máma s tátou se často hádali. Nevím proč, ale matka mi často podsouvala myšlenku, že příčinou sporů s otcem jsem já… Být jedináčkem znamenalo, být v určitém smyslu uprostřed všeho dění. Nebylo od věci v té chvíli si vzít knížku a číst si. Vážím si autorů, kteří mě odvedli pryč od rozhádaných rodičů. Je to divný pocit, nemoci někomu pomoci a ani si nedat pomoci. Jako byste se zastavili uprostřed řeky, voda netekla a zůstala stát. Jak z toho ven? Jen, že si počkáte až dosáhnete nohama na dno, opřete se a po svých odkráčíte. Kam, to je jedno.
Prapodivná filozofie a ještě horší životní postoj. Ale nepodsouvám tím nikomu nic a sám sobě nelžu. S tím mají problém jiní, že neumí svůj stav popsat. Jsou na sebe zlí, zlí na své okolí. Když pomáhají, tak jen jedné straně, té druhé ubližují. Jsou z nich soudci a zároveň kati, věznitelé, kteří sami sebe uvěznili v celách bez oken i dveří, na posteli z holých prken. Jsme lidé, kteří pokaždé někam patří. Na jednu ze stran barikády. Říká se tomu taky rub a líc.
Nejhorší je, když vidíte na barikádách děti. Bojují za obě strany a jsou zlé, zabíjejí a nenávidí. Nechci už nikdy slyšet o válkách, o pouličních bojích, občanské válce, hladomoru, hromadných hrobech - a pak soudní dvůr, kde se pravda hledá pod lampami televizních kamer, zájmem novinářů a politiků, kteří se navíc obávají, aby si někdo nevzpomněl na kariéru jiných, vládnoucích, financujících a přihlížejících… Je to jako kámen v botě, přesolená polívka, ryba, co smrdí od hlavy až k patě…
Nemějte mi to prosím za zlé, ale stále mám pocit, že málokdo může vzít do ruky kámen a hodit. Jsou tu a byla vždycky zadní vrátka, milost, opravné prostředky, amnestie, zrada… To sotva pro mne, nebo pro vás. Nikdo o nás neví, že jsme se v rozhodující chvíli postavili na špatnou stranu. Nevydrželi jsme a dali svůj hlas opačnému cíli. Je čas zapomenout a hledat odpuštění? Kdo je vítěz a kdo je poražený? On, nebo ona? Jen jeden zvítězí. Má je volba, mé je vítězství! Řekněte doma, domů se vrátím, až si to odsedím….

Žádné komentáře: