neděle 1. července 2018

Na cestě k vám všemi cestami


Moje babička byla z Čech, ze vsi jménem Stěžov. Maminka se narodila v Suchomastech u Berouna. Po linii téhle části rodiny jsem Čech. A to mi tahle babička vyprávěla i bájné příběhy, abych na to nezapomněl. Táta mě do synagogy brával jen sporadicky, děda si někdy ani nevzpomněl.

Babička, aby vyrovnala skóre, se rozhodla, že pojede do nedaleké Příbramě, kteréžto místo je slavné, poutní a křesťany hojně navštěvované. Svatý kopeček, kostel, zakryté schody odspodu až ke dveřím poutního Chrámu Páně.

Bylo mi deset a byl jsem s odpuštěním hloupé, ale velmi vnímavé tele. Co pro mě bylo nové, bylo objevné. Mozeček vše sešrotoval, aby si to znovu v hlavě přeskládal do vzorce pochopitelného mému věku. A byl to, věřte mi, šok, který tuhle církev poslal o hezkých pár let zpět. Co schod k nebeským výšinám, k Chrámu Páně, to svíčková bába s šátkem na hlavě, šinoucí se po kolenou nahoru, vzhůru ke kostelu. To vše pod stříškou, aby na kajícníky lezoucí po kolenou celou cestu, celým tím kopcem, nepršelo, nepražilo slunce.

My, co jsme stoupali vzhůru po svých, jsme byli černou – bílou ovcí ve spoustě těch, co spěchali ke spasení. Koleno, co koleno, schod, co schod, vzhůru ke kříži. Ač to babička těžce nesla, vybral jsem si. Má cesta měla jiný směr a to koleno, co mě dneska bolí, by mohlo vyprávět. Asi ne ve zpovědnici, ale i já jsem musel k pomyslnému křížku a často, ale vždycky po svých, vzpřímeně.

Babička to myslela dobře. I dnes je pro mne kostel bez faráře muzeem, přehlídkou lidské práce, součástí dějinných událostí, místa, odkud ve středověku, žel i v nedávné minulosti, vzešly výzvy k pogromům, odkud nezazněl hlas k zastavení násilí nad mými souvěrci, nad židy. Kostely, krásné zvenku i zevnitř. Pokora těch, co přicházeli žádat o milost, místo, kam si žel, chodili pro požehnání vrazi a násilníci.

Babičko ze Stěžova, dědečku ze židovského sirotčince z Prahy, můj drahý vnoučku Honzíku, co chodíš do katolické základní školy v Liberci, vám všem, co čtete mé knížky, a rovněž vzpomínáte. Vám všem už bylo deset. Dávno. Honzíkovi bude deset až koncem kalendářního roku. Nechoďte ke komukoli po kolenou, byť by to mělo být k cíli blíž. Ať takhle chodí ten, komu to nevadí. Nám, slušným chlapcům ze slušných rodin tohle nevoní. Zavání to tak trochu vlezdoprdelkováním. Máme to zapotřebí?

Ať sláva Boží na výsluní pozlatí skráně zasloužilým. Nám ať zbude po tvrdé židli, místu, kde hlavu složit a milující kolem nás. Nechť máme stále kolem sebe tolik sil, abychom zvedli lžíci, přitáhli deku pod bradu, ráno našli pantofle a boty tam, kde jsme je večer uložili. Nechť ten, co bdí nad našimi tělesnými schránkami, má dobrou vůli a nechá nás jít našimi cestami. To je moje přání a chtěl bych to přát i vám.

Žádné komentáře: