sobota 28. prosince 2013

Nahlédnutí do hlavy

Ačkoliv měl tatínek Bar micva v krásné liberecké synagoze, do židovského kostela v Praze vstoupil až v roce 1951. A rovnou do Staronové synagogy. Na hlavu si dal kapesník s uzly po stranách a mě držel pevně za ruku, a ačkoliv jsem chtěl všechno vědět mlčel jsem.
O Židech jsem toho moc nevěděl, ale ptát jsem se styděl. To téma bylo u nás doma tabu. Že houfně odjížděli do Palestiny vědělo tehdy každé malé dítě. I naši známí, co přežili, vycítili, že tady zvítězí komunisté a ti nás nemají rádi. Tak jsem to cítil já, bůh ví, co cítili táta a máma, strýcové, tety, mí bratranci a sestřenice.....
Ač se téma holocaustu doma neotevíralo, tušil jsem, že i našim se stalo něco moc hrozného, a že svět měl skončit o něco dřív, než jsem se narodil. Hostitelské země Židy vydaly Hitlerovi a nechaly si za to i štědře zaplatit. Doktoři, zubaři, architekti, herci veřejně v novinách poděkovali za to, že je Norimberské zákony zbavily konkurence..... V tatínkově případě asi ne, byl vyučený tkadlec a zrovna v Sudetech se tkalcovalo za pár korun týdně. Svět měl skončit plynovými komorami, tábory v Polsku a hrůzami v Pobaltí. A začalo to  tím, jak se kultivovaní Němci zachovali ke svým sousedům.
Lepší to nebylo v Protektorátu, ani na Slovensku, v Polsku, v Rusku, v Maďarsku. Tahle společnost arizátorů skončila tak, jako skončil Řím, Starý Egypt, Řecko, Mezopotámie. V propadlišti dějin.
Staronová synagoga, němý svědek „lásky a soužití“ tisíce let v jedné ulici, která byla svědkem tolika pogromů! Teď jsem v ní s tátou, sedím na lavicích podél stěn a naslouchám tichu, které nás tehdy obklopovalo jako led, jako sníh. Na co se zeptat? Co mi tak řekneš, táto? Nešlo to. Uplynulo dalších dvacet let a táta zemřel. Odříkávám slova za zemřelé, kadiš... Neznám ta správná slova, která by doletěla k Bohu. Mohu odpustit, zapomenout? Sedím venku, opírám se o omítku a dýchám, dýchám svěží vzduch... I to je i moje Praha, Židovské město, mosty, ulice, nemocnice, sochy, lavičky i parky. Slunce na obloze, kavárny, květiny ve vázách, malé popelníky

A tady jsem doma, v zemi na hranici za Ještědem, která se právě ukládá ke spánku. Déšť umyl asfalt na vozovce i kostky na chodníku a pláč dítěte v kočárku mě vrací do současnosti. Usínám s hlavou na polštáři a sním sen, sen ze kterého se mi motá hlava.

Žádné komentáře: