neděle 8. prosince 2013

Nechoďte s pilkou do lesa




To vám jdu takhle na Bedřichovce lesem nahoru směrem k Chrastavě. Je pár dní před vánocemi, les je studený, skoro nepřátelský. Němý. Vítr utichl. Větvičky mi praskají pod nohama, těžké boty drtí zmrzlé borůvčí. Dívám se po malých smrčcích, které sem tam mají bílou čepici. Jinak tu sníh nikde není. Schválně nejdu po asfaltce, která protíná celý bedřichovský les. I přesto, že jdu lesem kousek od cesty, vidím les jinak, než kdybych kráčel po asfaltu. Za pár dnů budou vánoce a jejich kouzlo bude i v mém domově. Tady v lese je kouzlo přirozené, bez pozlátka. Tisíce žárovek, girland, umělého sněhu, stromků z prapodivného čínského materiálu. To jsou komerční vánoce. Plné spěchu, termínů, telefonních hovorů a přihlouplých vánočních televizních pořadů. Ty mít nemusím.
Stojím a rozhlížím se. Hledám krmelec. Vím, že tu někde je. Cesty se tu kříží, vím, že ten, který hledám, je naproti bunkru, ale těch je tu kolem plno. V batohu mám dva bochníky, tvrdého chleba, asi dvě kila jablek, mrkev, dvě obrovité kedlubny, šest tvrdých housek. Asi to nebude stačit, ale nebudu v těchto dnech jistě sám, kdo půjde do lesa a něco zvířatům přinese.
Dosud jsem nepotkal nikoho. V lese není ani živáčka. O něco jsem škobrtnul.... Jen těžko uvěříte. Těžko uvěřit. Zakopl jsem o pilku solidní práce, všechny zuby na svém místě. Jako nová. Nemohla zde ležet déle, než malou chvíli. Majitel se asi ukryl přede mnou do břízkosmrkového porostu a pozoruje mě. Jistě mi přeje hezké vánoce, hodně zdraví, dlouhá léta pozemského bytí, zdravé děti, vnoučata, zahradu plnou sladkých jablek, včelín plný pilných včel, rybník tlustých kaprů, hodně slepiček, co snáší plno vajíček.... Snad, že mu nevěřím, beru si pilku s sebou a do batohu ukládám onen předmět doličný. A dál hledám krmelec.
Po chvíli se jenom otáčím, zda už jsem někoho oslovil, a zda už lesní zvířátka hodují... V dáli vidím myslivce. V batohu mám pilku, na rtech žalobu. Přesto nevím, zda jej mám oslovit. Neskončí to všechno úplně jinak? Nebudu nakonec já ten podezřelý? Ona ta naše paní justice bývá často úplně slepá. A co pak? Ta ostuda! Celá vánoční pohoda je pryč, míjím zelenou uniformu a hlasitě zdravím: „Čest práci.“ Lesník zpozorněl: „Vaší taky,“ odpověděl a vzdalovali jsme se jeden druhému opačným směrem....
A les? Ten byl jako obloha. Zachmuřený a plný otázek. Bude už konečně sněžit? Budou vánoce na sněhu?...

Žádné komentáře: