neděle 23. března 2014

Od kdy miluji obalovaný květák


To máte tak. Přijeli tatraplánem a měli takové kožené kabáty, které vrzaly. To bylo první, co mě na nich upoutalo. Byli tři a to vrzání kůže mě rozbrečelo. Později se mě snažili přesvědčit, že to nebyla tou vepřovinou, ale tím, jak se vrhli na tátu oblečeného jen v trenýrkách, a jak ho hrdinsky policejními chvaty povalili na zem a spoutali… Od té doby miluji policajty, a vím jak těžkou a nebezpečnou mají práci. Jsou to odborníci na myšlení, vyrážení dveří. To mi tehdy stačilo k udělání si profilu policajta na dlouhá léta dopředu. Mohou si za to sami.
Táta byl ve vyšetřovací vazbě dost dlouho na to, aby na polích dozrál do konzumní jakosti český květák, sudetský karfiol. Máti jej pokaždé obalila celý ranec a vezli jsme jej do liberecké věznice. Já, dosud odpůrce smaženého květáku, jsem si to ve své dětské hlavičce zaškatulkoval na jednou provždy. Vyšlo mi z toho: vzali mi tátu, budu mít rád něco, co má rád i on – obalovaný květák. A tak došlo i k tomu, že z rance květáku pro tátu, jsem tajně uždiboval při vědomí toho, že jsme tím nějak spojeni, a že na tátu myslím. Tohle odůvodnění se mamince nelíbilo a prý se tomu na cele smál i táta.
Chtěl jsem se s tím obrátit na ombudsmana, ale ten ještě neúřadoval, na Gottwalda, ale ten neměl čas. Právě se chystal do Moskvy a Marta mu hned, jak se vrátil z Ruska žehlila šaty do rakve a prala spoďáry, aby ji ostatní soudružky, co mu přijdou políbit ruku, nepomlouvali. Byly to hrozné časy. Táta v krimu bez obžaloby, Stalin v Rusku ve futrálu a komunisti v Machníně pořád dokola hráli z místních tlampačů Suliku, oblíbenou Stalinovu gruzínskou píseň.
Já doma řval, protože jsem si myslel, že když umřel Stalin, že se zhroutí svět. Máma si to nemyslela a nafackovala mně, dítěti, že jsem blbec. Byla amnestie a tátu pustili z vazby. Doma se to srovnalo, ale mě pořád nebral nikdo vážně a já si myslel, na rozdíl od táty, že to bude pořád lepší… Stal se ze mě vzorný pionýr.
Rodiče mi do toho moc nemluvili, každý si sám za sebe musí sáhnout na rozpálenou plotýnku, neboť jinak neuvěří. Chlapům to jde líp. Některé ženské jsem poznal jako neuvěřitelné politické svině, ochotné jít bonzovat kamkoli a kdykoli kohokoli napráskat.

Ještě, že mi z těch pradávných dob něco zůstalo – láska k obalovanému květáku, potažmo k bílé, květákové polívce. Svět se kamsi pohnul. Snad kupředu, co já vím. Někteří obrátili svá přesvědčení o 180° a jsou z nich kapitalisté. Jiní sedí v úřadech a dělají vše pro zabezpečení svých rodin a rodin, svých milenek a známých. A tak to chodí celých mých krásných šedesát sedm let, co brázdím ulice Liberce a jeho okolí.  

Žádné komentáře: