sobota 15. března 2014

Třešňový sad

Když kvete třešeň v Polabí, je to jiné, než kdy kvete v Mníšku pod Brdy. Třešeň kvetla u domu, kde jsem se narodil. V tom domě jsem měl postýlku u okna do zahrady a tisíc malých zpěváčků mi přišlo říct, že třešeň bude zítra kvést. Tam venku, na dvorku pod třešní, bylo tolik harampádí, že nikoho ani nenapadlo, aby zvedl hlavu, aby se podíval. Nahoře ve větvích už hrál orchestr jarní oblohy a dirigoval jej sám Herbert von Karajan. Včela si sedala vedle včely, sem tam i čmelák přicmrndoval. Ptáci ve fraku, přišli i ti, co zrovna končili s prací, stavební party vlaštovek. Jiřičky, kosi a drozdi po párech, jejich manželky i milenky.
Koncert to byl věnovaný jaru, všem třešním, bratrancům a sestřenicím, višním, mirabelkám, co rostou při silnicích. Zítra rozkvetou všechny, jabloně i hrušky, švestky, meruňky. Až dozní šum všech těch křídel a hudba v srdcích zakoření, pak přilétnou pracovité včely, políbí své květy a obejmou je do náručí.
Já za okny ve své postýlce, snad proto, že jsem tak malý, budu jen tiše naslouchat řece. Sledovat ten bujný skok, jak skáče po kamení, kdy se plazí, jako had, a syčí, šumí, hladí větve a lístečky zelené, kůru vrásčitou, pod kterou to tepe životem.
Třešeň. Řekni třešeň a vrať se do kolébky, bílé jak plachetka kolem hlavy, z plátna čistého, jak mléko, co voní. Voní po chlévě, čím matka dítě kojí, co se jí pevně drží za prs, to je má třešeň za okny v Hrádku nad Nisou. Vzala si kus mého srdce, a její bílé květy, si vzaly moje oči do zástavy. Ruce objaly její štíhlé tělo, aby zůstalo tak, jak bylo dříve. Rájem včel, všech, co umí kouzlit jarem. Ptáků, všech, co žijí darem vrátit se s křikem na jaře a s elánem se pustit do křížku se vším, co leží ladem. To se pak barvou prozáří vše, kupka hnoje, hromada tlejícího listí i srdce okoralé. Člověk, co téměř zplesnivěl. Kočárku přestala vrzat kola, syn uspěl u zkoušek. Lidé se začali navzájem zdravit, kdosi zametl před vchodem.

Jen třešeň, dneska už stará, čeká, jaký osud je jí předurčen. Je jako ten věrný starý pes, kterému vypadaly zuby. Její větve po poli rozházela vlna tsunami. Dívám se z okna pokoje, kde jsem se před desetiletími narodil. Třešeň za oknem už nestojí, pes leží u boudy a já opřen o parapet zavřel jsem oči a usnul, abych se vrátil do dávných let. Do třešňového sadu, ke třešním plných včel…..  

Žádné komentáře: