neděle 20. dubna 2014

Ať se vám kouká

Z okna se nejlépe pozoruje svět? Kdo mě chce naštvat řekne, že ze sedla koně, případně z té budky, co nese na zádech slon. V té kategorii je i velbloud, ale tam je to zlé, fixuje-li si kdo horizont s tím, co je chvilku nahoře, chvilku dole. A protože, až na toho koně, jsem viděl ze světa míň, než se zdá, zdůvodním to tím, že hned poté, co jsem nasedl, vrátil mě kůň prohnutím se v zádech zpět na zem. Udělal to celkem pětkrát, načež jsem usoudil, že zem mi vůbec nepřipadá lehká a už nikdy nebude, a svět bude můj jen z okna škody Roomstra.
Taky se dá svět hodnotit jen tak, z pozice toho, kdo rychle kráčí, ze sedla kola, motorky. Nejlepší je ale z okna auta. Co si vzpomínám, měli jsme doma auto Minor. Bylo po válce a při silnicích se bylo na co se dívat. Kde jste byli mí sousedi nepřizpůsobiví, že jste ty ferdinandy nechávaly tak dlouho stát v příkopech našich silnic? Dnes by se to nestalo. A to je ten pohled z okna…
Snad nejhezčí pohled je z okna vlaku, asi ve výšce koňského hřbetu. Hloupé je, že pohled z okna ven limitují koleje. Pokaždé aspoň dvě, stejně od sebe vzdálené. A když pak vlak jede lesem, kolem cest a studánek, pak mi něco říká: Dívej se. To je vzácný kostel, tady přebývá ona přitažlivost zemská a tohle je to studio, odkud odcházíš a vznášíš se na obláčku, či stojíš na podstavci, jak špatně vyřezaný svatý. To bylo z vlaku.
Je možné pozorovat svět z okénka lodě na Máchově jezeře, z letadla je pohled limitován mraky a tím, kde sedíte. Ti, co sedí do uličky, vidí tak hezké nohy stevardky a pozadí sousedů. Nejvíc je vidět ze sedla kola, a při pěší chůzi. Tak jsem si sice zadělal na artrózu v pravém koleně, ale viděl jsem Ještěd, Petřín a Sněžku z okna lanovky. To není málo. O něco víc jsem viděl z rozhleden v našem kraji. Jizerky, Lužické hory a špičky stromů, co mi bránily vidět víc.
Pokud se vrátím, na začátku jsem viděl okolí z kočárku. Asi toho moc nebylo, protože si z té doby kamenné nepamatuji nic, nebo skoro nic.

Važme si okének, co jsou nám přívětivě nakloněna, bez špíny, pavouků a dalších, co si rovněž nárokují pohled na svůj – náš svět. A tak se mi zdá, že není špatný ani pohled z okna mého bytu s hrnkem čaje v ruce, co tak rád piju. Tak ať to i vám kouká! Z očí do prostoru, z okénka i okna paneláku.

Žádné komentáře: