Tenhle svět už není, skončil dvacátým stoletím. Svět páry, železných mostů, krásných nádražních budov, zahrádek a toalet. Ty v Hrádku nad Nisou před nádražím byly tak vzácné, že zmizely do některého ze světových muzeí.
Nejhezčí z tratí je ovšem ta z Liberce do Jablonného v Podještědí. Její výstavba začala v roce 1893 a přesto, že zahrnovala velké terenní nerovnosti, což si vyžadovalo výstavbu řady mostů, šla stavba trasy barabákům od ruky. Trať byla otevřena již v roce 1900. Nezvykle rychlé tempo, že?
Nejvyšším bodem tratě jsou Křížany (503 m n. m.). Vlakem z Liberce to je výškový rozdíl 230 metrů. A to není žádná maličkost. Přesto nejromantičtější úsek je blíž Liberci. V prvních tunelech nad Karlovem, most v Kryštofově údolí – Novině. Most jekrásný a po potřebné opravě (která je na spadnutí) bude ještě krásnější.
Žádné komentáře:
Okomentovat