pondělí 19. října 2009

Netrvá ta oprava tramvajové linky už moc dlouho?

Netrvá ta oprava tramvajové linky Liberec - Jablonec už moc dlouho?

 Jinde se pracuje i v noci. V Česku to zvykem není. Ale že máme v těch výlukách tradice! Zavzpomínejme si: v neděli 1978 vyjela naposled tramvaj typu 6 MT na lince číslo 11 z Liberce do Jablonce. Začala jedna z velkých výluk, na které jsme si za 55 let od zahájení 1. ledna 1955, již téměř zvykli. Po této výluce už mezi oběma městy jezdily tehdy krásné T3.
 Co tomu předcházelo? Tramvaj mezi Jablioncem a Libercem je jedna z mála věcí, kterou tu opravdu nemáme „po Němcích“. Plány na výstavbu se začaly připravovat hned po osvobození, v prvních poválečných letech 1946-1947. V roce 1948 stavbu zahájila tehdejší jablonecká dopravní společnost. Stavba probíhala v lesnatém terénu mezi Jabloncem a Prosečí. Úsek o délce 4,5km byl dokončen na podtim roku 1951 a během dalších dvou let koleje dosáhly do Vratislavic. Další směr nebyl jasný. Uvažovalo se o napojení přes Rochlice na libereckou linku č.2, nebo přes Novou Rudu do Liberce, což bylo později realizováno.
 Vlastní provoz zahájila jablonecká provozovna dopravního podniku Liberec – Jablonec 16. listopadu 1953, nejdřívě z Jablonce do Proseče a na jaře roku 1954 do Vratislavic s tehdy úplně novými vozy 6MT. Tam tramvajové spojení na rok končilo. Stále nebylo ještě rozhodnuto kudy dál do Liberce. 
 Původní návrh byl vést trať Jabloneckou ulicí na Šaldovo náměstí a tam ji napojit na městskou dopravu. Rozhodla cena. Trasa kolem Textilany do Fügnerovy ulice stála méně a tak ji známe ze současnosti. Provoz na celé trase linky číslo 11 byl slavnostně zahájen 1. ledna 1955. Pravidelnou dopravu zajišťovalo šest souprav – tři jablonecké a tři liberecké. Ty jen do roku 1973, za svých prvních 18 let najezdily například deset milionů kilometrů, to je dvěstě padesátkrát kolem naší planety. V roce 1966 začala v dopravních špičkách vypomáhat linka číslo 5 jezdící po stejné trase, ale jen mezi Libercem a Vratislavicemi. 
 Po skončení všech oprav se lidem kolem tramvají uleví, a to jak těm, co za ně odpovídají, tak nám, kteří s nimi jezdíme. Provoz je vždy deklarován jako bezpečnější. Od prvního ledna 1970 byl převzat tehdejším libereckým dopravním podnikem. K velkým výlukám došlo hned počátkem 70. let a pokračovaly i v dalších letech až do dnes, kdy je prakticky rekonstruováno vše.
 Přesto si dovolím tvrdit, že pozemek po zbourané Textilaně v Liberci by měl sloužit jako centrální uzel celé městské, meziměstské i celostátní dopravy v Liberci s celým komplexním servisem mimo centrální a dnes již nevyhovující terminál naproti libereckému Tescu. Situace s dopravou není koncepčně řešená i s přihlédnutím ke stavu příštích desetiletí v celé aglomeraci měst Liberce a Jablonce. Prohospodařit možnost spojit obě autobusová nádraží (ČSAD a MHD) do prostoru je chyba, kterou nám budoucí generace neodpustí zrovna tak, jako nevrátit tramvaje do městské dopravy v Jablonci nad Nisou.

Žádné komentáře: